Waarom nam de VS deel aan de conferentie van Genève?

Want, het ging toch om de toekomst van Vietnam? Dus dan is het logisch dat de Fransen er waren, omdat zij de oorlog (Dien Bien Phoe) hadden verloren.
Maar van de VS snap ik het niet dat ze er bij waren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je zou je dan ook kunnen afvragen waarom Engeland deel nam aan die conferentie. De deelnemende landen waren (naast Noord- en Zuid-Vietnam) Sovjet-Unie, China, Frankrijk, Engeland en de VS. Op dat moment de 5 wereldgrootmachten, en het lag dus voor de hand, dat bij zo'n belangrijke kwestie, zoals communistische invloedssfeer, die landen er in ieder geval bij waren.

Bedenk dat de koude oorlog al was begonnen, en de VS wilde voorkomen dat Vietnam communistisch werd. Ze wilden dus graag een vinger in de pap hebben, bij die onderhandelingen.

Overigens hebben Zuid-Vietnam en de VS de akkoorden niet ondertekend, omdat ze officieel geen partij waren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De VS nam deel aan de conferentie van Genève omdat hier werd besproken, na de nederlaag van Frankrijk in Vietnam, over de toekomst van Vietnam. De VS wilde voorkomen dat daar het communisme de macht zou grijpen. Door mee te doen aan die conferentie kon de VS in het begin enigszins voorkomen dat het communisme de macht greep, maar later kwam het communisme toch aan de macht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die namen gewoon deel uit net als meerdere andere landen. De VS was een van de drie grootmachten in de wereld.