Waarom was er tijdens de Franse revolutie een steeds sterkere aanhang voor mensen als Robespierre?

Ze hadden het al voor elkaar gekregen dat het absolutisme veranderde in een constitutionele monarchie. Waarom kreeg Robespierre en zijn soort steeds meer aanhang? En wie waren zijn aanhangers, dat zullen toch vooral de rijkeren geweest zijn die ook kiesrecht hadden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dit is een vraag die niet 1-2-3 valt te beantwoorden omdat de Franse Revolutie zo'n complex verloop kende. Er was niet één revolutie, maar meerdere revoluties verspreid over de jaren. Daarom veranderde de aanhang, omdat de rijken met kiesrecht (vnl. de adel) op zeker moment massaal onder de guillotine belandde. Dat vonden de lagere klassen natuurlijk wel best, die hadden honderden jaren onder adellijk juk geleefd!
Wil je hier een goed antwoord op hebben, dan zul je flink moeten lezen. Onder de link vind je veel over Robespierre met een hoop verwijzingen naar andere zaken die te maken hebben met de Franse Revolutie. Ik zou zeggen: succes... :-~