Wat is een canon ?

Sinds het uitkomen van de canon van de nederlandse geschiedenis zijn overal canons als paddenstoelen uit de grond geschoten. (hiervoor kende ik het alleen als een merknaam)

Maar wat is nu een "canon" ?

PS. Ik weet dat er hier op GV nog een topic is met exact dezelfde vraag, maar die gaat over een bijbelse definitie van een canon.
Ik ben meer geïnteresseerd in de kenmerken (of definitie) waar een canon aan moet voldoen om een "canon" te mogen heten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Ik denk dat alle canons die er nu zijn in idee teruggrijpen op de bijbelse canon, die bij mijn weten de oudste canon is, of het eerste lijstje dat zo wordt genoemd, dus je opmerking over dat er op GV al eens over is gepraat is wel degelijk van belang.
De canon van de Bijbel is een lijst van boeken die als doctrinaire autoriteit worden beschouwd binnen het Jodendom en Christendom. De canon van het protestante Christendom omvat zowel de (gewoonlijk) 39 boeken die binnen het Jodendom als canon worden beschouwd - de zgn. Hebreeuwse Bijbel, ook wel Tenach en binnen het Christendom Oude Testament genoemd - als de (gewoonlijk) 27 boeken van het Nieuwe Testament. Het woord "canon" stamt via het Griekse κανών (kanoon: richtsnoer, maatstaf) uit het Hebreeuws: קנה (kaneh: een standaard maat).
Wat betreft de canon van het Nieuwe Testament bestaat binnen de christelijke kerken geen verschil van mening. Deze canon kreeg een officieel karakter in de Paasbrief van de Alexandrijnse bisschop Athanasius in 367, waarin deze de 27 boeken van het Nieuwe Testament als gezaghebbend voor de christelijke kerk aanmerkte. Latere concilies hebben dit steeds bevestigd.

Dus omdat de bijbel in termen van canons wordt beschreven is elke lijst van de belangrijkste ..... ook een canon. De etymologie van het woord is ook interessant, zie de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een canon is een richtsnoer voor elementen uit cultuur en geschiedenis, die van belang zijn om door te geven aan volgende generaties. De landelijke canon bijvoorbeeld bevat vijftig zogeheten ‘vensters' op het verleden, en bevat informatie die iedere welopgevoede Nederlander behoort te weten over de vaderlandse geschiedenis, cultuur en samenleving.
Amadea
11 jaar geleden
Canon | betekenis/definitie

Een canon is een verzameling van werken die binnen een bepaald gebied als waardevol worden beschouwd, maar kent ook andere betekenissen.

Op elk werkterrein bestaan er canons. De literaire canon verwijst bijvoorbeeld naar de lijst met boeken die tot de wereldliteratuur behoren. Maar ook van de Nederlandse cultuur kan een canon worden gemaakt die bestaat uit een verzameling van beelden, teksten, kunstwerken, muziek en gebeurtenissen die kenmerkend zijn voor de Nederlandse cultuur. Denk hierbij aan molens, klompen, tulpen maar ook schilderijen van bekende schilders als Van Gogh en Rembrandt. Als men spreekt van een religieuze canon wordt er verwezen naar een van de gebundelde heilige teksten van een bepaalde religie. Zo is de bijbel een canon voor het christendom.
Het woord canon is ook een bekende term in de muziekwereld. Een zangkoor zingt in een canon dezelfde tekst in groepjes achter elkaar en op verschillende toonhoogtes. Verder is Canon een Japans bedrijf dat elektronische apparatuur, zoals fotocamera’s, ontwikkeld.

http://www.woordenlijst.eu/woord_details.php?woordid=CANON

Canon
Wanneer de grond waarop uw huis gebouwd is niet in eigendom is, maar in erfpacht, dan bent u jaarlijks verplicht de canon af te dragen. Dit is een soort huur voor de grond. De canon is aftrekbaar van de inkomstenbelasting.

http://www.encyclo.nl/begrip/cANON

Toegevoegd na 2 minuten:
canon
Verschillende groepen zingen hetzelfde, alleen `achter elkaar aan`. Denk aan het bekende `Vader Jacob`.

Canon
Vastgestelde lijst van heilige boeken binnen één Levensbeschouwing

Canon
Het geheel van teksten, beelden, kunstwerken en gebeurtenissen bedoeld dat het referentiekader is van een gedeelde cultuur of religie.

Canon
Canon is een Engelse jongensnaam. Het betekent `heilige tekst

Canon
Een verdrag opgesteld in de 5de eeuw voor Christus waarin de regels stonden die alle Griekse kunstenaars moesten volgen, om stijlbreuk in het Griekse landschap te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Ik vind dit niet zo'n goed antwoord, omdat uit de vraag al duidelijk is welke betekenis van het woord "canon" de vraagsteller bedoelt. Dat het woord "canon" meerdere betekenissen heeft, is niet relevant voor de vraagsteller, lijkt mij. Hij vraagt met name om de kenmerken waar een canon aan moet voldoen om op een doeltreffende manier "een verzameling van werken die binnen een bepaald gebied als waardevol worden beschouwd" te kunnen zijn. Een duimpje omlaag voor je antwoord.