Johannes Calvijn (10 juli 1509, Noyon, Frankrijk – 27 mei 1564, Genève, Zwitserland) was predikant, en de reformator van Genève. Zijn eigenlijke naam was Jean Cauvin. Zijn vader liet hem na een conflict met de kerk rechten studeren. Deze juridische studie kwam hem later te pas bij de organisatie van de kerk. Hij brak met de leer van de rooms-katholieke kerk. Calvijn is de naamgever van de protestants-christelijke stroming het calvinisme.

De term calvinisme ontstond als scheldwoord van Lutherse zijde aan het adres van de gereformeerde protestanten, om zich daarmee nadrukkelijk van de gereformeerde avondmaalsvisie te onderscheiden. Calvinisme staat inhoudelijk gelijk aan gereformeerd, waarbij naast de Schrift als de belangrijkste bron, de theologie van Calvijn fungeert als zelfstandige verwerking van het theologisch werk van met name Augustinus en Luther. De autoriteit van de bijbel als bron en norm voor heel het leven, de soevereiniteit van God en de verantwoordelijkheid van de mens zijn daarin beslissende elementen.

De calvinis­tische theologie heeft zijn uitwerking gekregen in een mens- en wereldbeeld dat van grote invloed is geweest op de westerse samenleving, en sinds enkele decennia ook in het Oosten (Indonesië, Korea, Japan) begint door te werken. Het gedachtegoed van het calvinisme wordt confessioneel verwoord in onder andere de Heidelberger Catechismus, de Dordtse Leerregels en de Westminster Confessie.
Amadea