hoe heet het hoedje van een piccolo?

een piccolo is een bagagedrager / liftboy in bv. een hotel?
bv. Robbedoes

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K
Antoni
7 jaar geleden
Veel verder dan piccolopet zal je waarschijnlijk niet komen. Zie: http://anw.inl.nl/article/piccolo.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni, zal inderdaad zo zijn als men in het hotel de beljongen piccolo noemt.
In veel hotels wordt hij chasseur genoemd, de benaming piccolo vindt men een beetje denigrerend, vooral als het een ouder iemand betreft. Maar het verandert niet aan het beroep.

Antwoorden (3)

Het hoofddeksel voor de beljongen (chasseur, chassie) wordt wel chasseurspet genoemd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat betreft een piccolo-pet. Ze werden (worden) niet alleen door piccolo's maar ook door liftjongens gedragen. Zie bijvoorbeeld Abeltje van Annie M.G. Schmidt.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Echter zie ik geen reden voor de "-" tussen piccolo en pet.
Amadea
7 jaar geleden
Omdat het een ouderwetsch hoofddeksel is, en je het daarom alleen in oude spelling geschreven ziet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Annie M.G. Schmidt schreef fantasie, geen werkelijkheid. Abeltje is een fantasiefuguur uit 1953.
Amadea
7 jaar geleden
Toch is de figuur wel gebaseerd op de liftjongens die vroeger werkelijk in warenhuizen werkten.
Piccolohoedje of piccolohoed

Toegevoegd na 3 minuten:
In principe geldt hier zoals het bij zoveel Nederlandse zelfstandigenaamwoordsamenvoegingen geldt als je een Y hebt die door een X gebruikt wordt heb je een XY of een XsY. Een cowboy(X) draagt een specifieke hoed(Y) een cowboyhoed(XY). Streepjes zijn vaak overbodig spaties in de regel onjuist. Echter als je op "piccolo hoed" zoekt kom je ook voldoende tegen.