oe bleek op verschillende gebieden dat de Karolingische Renaissance wilde aansluiten bij de Romeinse beschaving?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

In elk geval wat betreft het onderwijs -- doordat Karel de Grote vele scholen liet stichten waar paters onderwijs gaven in lezen en rekenen. Ditzelfde type onderwijs werd ook al in het Romeinse rijk gegeven, al lag dat meer in de privesfeer. In die tijd bestond het instituut van de Kerk echter nog niet en aangezien in Karels tijd ieder het gezag van de Kerk aanvaardde, was de kerk het ideale instituut voor onderwijs. Bovendien stamde heel veel kennis uit de Kerk (vaak geerfd van de Romeinse cultuur) waar de meeste paters in elk geval (naast ander werk) ook eenvoudig, en soms zelfs ingewikkeld, schrijf- en rekenwerk deden. Bovendien gaven de kloosterlingen ook landbouwonderwijs, zo werd het drieslagstelsel geintroduceerd (jaar 1 teelt A, jaar 2 teelt B, jaar 3 braak liggen, jaar 4 weer teelt A, enz.)

Verder bij het onderhoud van de (in die periode) plaatselijk nog niet zo vervallen Romeinse wegen.