Hoe keken/kijken Spanjaarden aan tegen de Nederlandse opstand (1568-1648)?

Ik ben benieuwd hoe de Nederlandse opstand bijvoorbeeld in de Spaanse geschiedenisles wordt behandeld. De Nederlandse opstand is voor ons een belangrijke pagina in de Nederlandse geschiedenis. Bij ons is er over het algemeen er een soort van ' trots' dat wij toentertijd de Spanjaarden hebben 'verslagen' en een eigen Republiek werden. Hoe zit dat in Spanje? Wat voor een mening hebben/hadden zij over de toenmalige opstandige Nederlanden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Concrete informatie over het beeld van de Nederlandse Opstand in Spanje en in Spaanse bronnen uit de zestiende en zeventiende eeuw is te vinden in studies als die van Yolanda Rodriguez Pérez, "De Tachtigjarige Oorlog in Spaanse ogen : de Nederlanden in Spaanse historische en literaire teksten (circa 1548-1673)" (proefschrift Utrecht; Nijmegen 2003) - er is hiervan een Engelse vertaling uit 2008 - en Raymond Fagel, "Kapitein Julián: de Spaanse held van de Nederlandse opstand" (Hilversum 2011), ook vertaald in het Spaans. Fagel publiceerde eerder zijn lezing "Leids beleg en ontzet door Spaanse ogen" (Den Haag 1998). Via de Digitale Bibliografie Nederlandse Geschiedenis kun je gericht zoeken naar relevante studies. Daarmee blijft nog de vraag openstaan naar informatie over het beeld van de Nederlandse opstand in hedendaagse Spaanse geschiedenisboeken. Je zou daartoe bijvoorbeeld websites moeten vinden waarin deze boeken worden besproken. Bronnen:
- http://www.dbng.nl/

Het beste antwoord

Niet.

Voor zover ik weet speelt dit in de Spaanse geschiedenisles geen rol.

Onthoud tevens, dat we ons eigenlijk niet losmaakten van Spanje; dat waren constructies en namen die we achteraf verzonnen hebben. Toen 'Nederland' (eigenlijk Vlaanderen) rond 1566 in opstand kwam, kwamen we in opstand tegen de zoon van Karel de Vijfde; Karel de Vijfde was zelf in Gent geboren. Philips de Tweede was koning van een Habsburgs Rijk dat oa. Spanje, Portugal, Bourgondië (nu onderdeel Frankrijk), Milaan, Napels (=Italië ten zuiden van Rome), Nederland, België en nog wat andere losse gebieden omvatte. Philips de Tweede is bovendien nog enkele jaren koning van Engeland geweest. Hij regeerde overigens in de praktijk vanuit Madrid, waarschijnlijk komt daar het idee vandaan dat hij 'Spaans' was.
Karel de Vijfde was niet alleen koning van deze gebieden, maar ook Rooms Keizer en heerser on grote delen van wat nu Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië en Oost-Europa is.
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Spanje ("Hispanje", origineel: "Hispangien") wordt al genoemd in het Wilhelmus uit 1572. Dat "we" constructies of namen met Spanje hebben verzonnen, zoals je beweert, is dus in ieder geval niet iets recents.
tinus1969
8 jaar geleden
@Antoni
Dat lijkt me vooral een vorm van afzetten tegen een koning die we niet meer als de onze erkennen omdat die inmiddels ver weg was (itt zijn vader, die uit Gent kwam). Spanje was namelijk eigenlijk geen echt land in de 16e eeuw (waarvan de inwoners zichzlef als inwoners van hetzelfde land zouden beschouwen); het was een reeks provincies (waarvan Castilia et Leon de belangrijkste was) die dezelfde koning hadden.
tinus1969
8 jaar geleden
@Antoni, zie bv http://en.wikipedia.org/wiki/Nueva_Planta_decrees Pas sinds het begin van de 18e eeuw is er sprake van een echt 'Spanje'.
Antoni
8 jaar geleden
Leuk, deze extra informatie! Veel dank daarvoor!