Weet iemand waar dit voorwerp voor gebruikt werd vroeger?

Ik heb wat voorwepen uit 1800 van verre familie schijnbaar. Nu zitten er wat voorwerpen bij waarvan ik niet weet wat men daar vroeger mee deed. En wat voor betekenis het muntje had?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een mooi relequi uit uw familie. Ik zou het koesteren. De initialen zijn u wellicht bekend?? Zuinig op zijn.

Het beste antwoord

Dat is een wasstempel. Als je was op een papier laat druppelen en je drukt dit er in, zie je de initialen van de afzender (in dit geval... Op het stempel kan in principe vanalles staan, een familiewapen of een bloem of dier).

Dit werd gebruikt om bijvoorbeeld enveloppen te verzegelen. Om de envelop open te maken moest je het zegel verbreken. Een zegel dat in tact was betekende dus dat de postbode, je huisbaas of wie dan ook, je post niet had gelezen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het houten deel is dus het handvat, het metalen deel de stempel.
Mocht he het willen gebruiken, bij de Hema heb ik een paar maanden geleden stempelwaskaarsjes gezien. En anders even kijken bij een hobby-winkel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
goede uitleg, maar weet u ook de waarde hiervan