Ovidius schreef de Metamorphosen, een reeks verhalen waarin een gedaantewisseling een belangrijke rol speelt. Eén van die verhalen verklaart waarom moerbeien zwart zijn:

Pyramus en Thisbe hebben het soort romance dat wij kennen als het verhaal van Romeo en Julia. Van hun ouders mogen zij niet bij elkaar zijn, dus spreken ze af buiten de stad. Thisbe is er het eerst, maar komt daar een leeuw tegen. Ze vlucht weg, en verliest daarbij haar mantel. De leeuw, die nog een bebloede bek heeft van zijn vorige prooi, neemt die mantel in zijn bek.

Als Pyramus op de plek aankomt, ziet hij de verscheurde en bebloede mantel, en trekt zijn conclusies. Thisbe is vast opgegeten door een wild dier! Tragisch als jongelui in dit soort verhalen zijn, pleegt hij ter plekke zelfmoord door zich op zijn zwaard te werpen. Dat gebeurt onder een moerbeiboom, waarvan de tot dan toe witte vruchten zwart kleuren door het bloed.

Uiteraard, anders was het niet tragisch genoeg, komt Thisbe vervolgens terug op de plek des onheils, ziet Pyramus dood liggen, en pleegt prompt ook zelfmoord.

Maar goed, dat is dus het zwart van de moerbei. Ik kan me zo voorstellen dat iemand die niet veel op heeft met Ovidius, maar toch nog iets aardigs wil zeggen, een woordspeling zou kunnen maken als "om Ovidius niet zwarter te maken dan de moerbei, moet ik toegeven <...>" of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk; Ovidius niet zwarter maken dan het al is. Toch nog iets goeds zeggen over deze persoon; Ovidius.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat betekent dat je niet lang voor de regels moet weg vluchten