Wat was er voor het paspoort?

Een paspoort is een officieel document dat de houder identificeert als burger van een bepaald land. Pas in het midden van de 19e eeuw werden documenten uitgegeven die vergelijkbaar waren met de huidige paspoorten.

Hoe ging dat daarvoor? Had men toen geen behoefte aan identificatie van personen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (3)

Voordat er een paspoort was bestonden er al vrijgeleides. Zo hadden sommige personen papieren als zij landsgrenzen over wilde steken. Meestal was dit een brief opgesteld door een persoon met een belangrijke functie, soms zelfs opgesteld door de koning. Al sinds de Romeinse tijd was het daadwerkelijk nodig om de juiste papieren in je bezit te hebben om langs douaneposten te kunnen komen. Niet iedereen had het recht om zomaar de grenzen over te steken, alleen belangrijke personen en handelslieden konden in het bezit van deze papieren komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En als je niet reisde, hoe stelde men dan vast dat iemand was wie hij/zij zei dat ie was? Door het aan anderen te vragen?
Vroeger werd er niet zoveel gereisd als nu, dan had je die paperassen niet nodig. Ook konden ze er nog geen foto op zetten, want die bestonden toen nog niet.

Zij die wel reisden, zullen ook wel papieren hebben gehad, zoals de vorige beantwoorder al aangaf met vrijgeleide-brieven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
geloofsbrieven, zegels, zegelringen