Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is de ene munt meer waard dan de ander?

Ik heb een 1 guldencent uit 1877.
Nu keek ik op internet en kwam ik meerdere sites tegen waar verschillende waardebepalingen staan.
Wat is het verschil tussen munten met dezelfde oorspronkelijke waarde en hetzelfde jaartal?

http://www.zonnemunten.nl/catalog/1-cent-c-212_224.html

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
890

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De waarde word bepaalt door verschillende factoren
Het aantal munten wat er in omloop is/was
Vraag en aanbod
Kwaliteit van de munten
--------------------------------------------------
( Kwaliteitsaanduidingen voor munten)
Redelijk. Nauwelijks herkenbaar en zeer sterk afgesleten.
Goed (G). Op sommige punten zijn de silhouetten van portretten incompleet.
Zeer Goed (ZG). Details van hoogliggende delen zoals haren zijn verdwenen.
Fraai (Fr). Gesleten munt. Portretten zijn meer dan alleen maar een silhouet.
Zeer Fraai (ZFr). Slijtageplekken zijn duidelijk, maar niet storend.
Prachtig (Pr). Slijtage is alleen van dichtbij te zien.
Fleur de Coin (FDC). De munt is niet in omloop geweest en vertoont geen slijtage.
------------------------------------------------
En de cent die jij bedoelt heeft verschillende kwaliteitsaanduidingen
Met een + of een - wordt aangegeven dat een munt iets beter dan iets slechter is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het verschil zit vaak in de staat waarin een munt verkeert.
Een munt in perfecte staat levert meer op dan een munt die al jaren in omloop is geweest of anderzijds beschadigt is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt waardebepalingen en verkoopprijzen. Als jouw auto 1500 waard is kan het best zijn dat je bij verkoop maar 1200 krijgt zodat jouw koper je auto weer voor 1500 kan verkopen. Zo ook met jouw cent.

Verder is het gewoon: wat de gek ervoor geeft. Sommige inkopers weten dat jouw munt goed te verkopen is, anderen denken daar iets negatiever over en sommigen maken gewoon een fout bij de waardebepaling. Ik heb laatst een tweedehands fiets gekocht bij een fietsenwinkel waarbij de eigenaar even snel, al bellend tussendoor een prijs moest roepen. Later bleek dat hij een foutje had gemaakt en dat de fiets eigenlijk twee keer zo veel had moeten kosten maar toen had hij de prijs al genoemd.

Dit soort artikelen kunnen gewoon verschillende prijzen hebben al naar gelang de waardebepaler, er is geen vaste prijs voor. Ik weet zeker dat als je twee mensen zou vragen naar de waarde van een oud schilderij je ook twee prijzen krijgt en het kan nog best zo zijn dat je bij de verkoop op een veiling meer krijgt of juist minder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding