Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Die regeringsvorm, waarbij het staatshoofd (vorst of vorstin) alle macht bezat, ontstond in de 16e eeuw, hoewel niet in alle (Europese) landen en ook niet op hetzelfde tijdstip.
De reden waarom de absolute monarchie ontstond was omdat de vorst alle macht in eigen handen wilde houden. Een goed voorbeeld hiervan is Lodewijk de Veertiende. Wijs geworden door adelijke opstanden vroeg in zijn regering verplichtte hij de adel om bijna voortdurend aan het hof van Versailles te verblijven. Zo kon hij ze goed in de gaten houden. Zijn uitspraak "l'état, ç'est moi" ("de staat, dat ben ik") is veelzeggend!
Onder de link kun je heel veel over het absolutisme in verschillende Europese landen vinden. Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier heb ik wat aan, bedankt:)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan :-). Weet je, eigenlijk zijn dit soort zaken op internet heel makkelijk te vinden - als je maar weet hoe je moet zoeken... Ik heb gewoon op "absolutisme" gegoogled en hey presto!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding