Waarom was het goed voor Nederland dat de aanval op 5 december 1941 van Duitsland op Rusland misluke?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Omdat de Duitsers toen de klassieke fout maakten die ook Napoleon maakte. Ze gingen op 2 fronten vechten, hierdoor kregen de Duitsers het veel zwaarder en de Geallieërden konden West-Europa intrekken.

Als hij dat niet gedaan had waren we nu misschien wel Duitsers geweest, of waren we net als Japan genuked.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook was het natuurlijk zo dat toen de Duitsers de Russen aanvielen Amerika in actie kwam, omdat die niet wilde dat Europa onder Russisch(communistisch) bewind kwam.

Duitsland was hiermee dus dubbel de lul!

Toegevoegd na 8 minuten:
Al met al waren alle bovenstaande ontwikkelingen erg positief voor Nederland, tenzij je communist of nationaal-socialist bent natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snap niet waarom er -1 is gegeven. +1 omdat het min of meer klopt. Heeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg summier, dat wel :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm, dat over die Amerikanen bestaat wel twijfel over ja, maar verder klopt het wel aardig dacht ik zo. Als het niet zo is, hoor ik dat graag, ik wil niet aan geschiedvervalsing doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen vinden het niet zo handig als GV-ers het huiswerk van scholieren maken, daar leren ze niets van.
Vandaar waarschijnlijk die -.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha, dat over die Amerikanen zou ik niet op me toetsblaadje schrijven, volgens mij staat dat namelijk niet in de geschiedenisboeken.
De duitsers hadden nu een nieuw front om zich druk over te maken en zo kon Nederland gewoon sinterklaas vieren..........
Nee, flauw grapje, Duitsland wilde natuurlijk geen gezichtsverlies in de oorlog tegen Rusland die ze zelf begonnen waren en trokken dus steeds meer soldaten en matrieel naar het oosten, zodat er een kleine verlichting kwam in de reeds bezette gebieden. De verliezen in Rusland hakte in op het moreel van de duitsers en Hitler begon steeds meer tegenstand te krijgen. De jappen deden er nog een schepje bovenop door USA aan te vallen, zodat deze ook in oorlog was en niets liever wilde dan Europa te bevrijden. Dit begon met de invasie in afrika en Italie, waardoor Duitsland een lauw front had (de bezette gebieden) en opeens 3 fronten erbij had.
De oorlog in Rusland was een fiasco en stagneerde waardoor Duitsland de winter in moets en hun doelen nog niet hadden bereikt en door beperkte toevoer dan ook de oorlog daar verloor. Veel verliezen van manschap en matriaal en met nog 2 nieuwe fronten erbij "killing" dus. De nekslag werd geleverd door de invasie in frankrijk, waardoor het 4e front gevormd werd en het einde voor de duisters in zicht kwam.