In verschillende steden langs de IJssel zie ik een rijtje van dit soort huizen. Wat is de geschiedenis daarvan?

In onder meer Zutphen, Doesburg, Arnhem vind je een rijtje van dit soort huizen. Wit gepleisterd, rechthoekige raamlijsten behalve de afgeronde bovenhoeken. Steeds dicht bij de rivier. Erg on-Nederlands.
Ik heb het gevoel dat het iets met de Franse tijd heeft te maken gezien de architectuur. Bovendien liggen ze in stadsdelen die best een jaar of 200 oud kunnen zijn.
Wie weet het?

Toegevoegd na 15 uur:
Boven: Arnhem, onder: Doesburg

Picture for question
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
https://maps.google.nl/maps?q=zutphen&ie=UTF-8&hq=&hnear=0x47c7940b75ecc3ab:0xc4f2a91150249d3c,Zutphen&gl=nl&ei=A8teU9CdPMLQ7Abng4C4Dw&ved=0CNIBELYDMBM
Poet
10 jaar geleden
https://maps.google.nl/maps?q=doesburg&ie=UTF-8&hq=&hnear=0x47c799ce515148e7:0xd5276a4582c42a92,Doesburg&gl=nl&ei=T8teU9KZLqeV7Aam3YH4DA&ved=0CMgBELYDMBE
Poet
10 jaar geleden
Sorry dat werkte niet.

Het beste antwoord

Voor de tijd van Napoleon was het erg hip om alles wat Frans was na te doen, Frans praten of Franse woorden gebruiken, pruiken. etc. maar het was ook helemaal in om langs de vecht en IJssel ''vakantiehuizen'' te laten bouwen geheel in Franse stijl. vandaar dat er nog zulke panden bestaan