Waar dacht men dat het einde van de aarde was?

toen ze dachten dat de aarde plat was.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

achter de horizon. mensen reisden nog niet zoveel en dachten vanaf hun woonstek het einde van de wereld al te kunnen zien.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ergens op zee. Ze dachten dat ze, als ze ver genoeg zouden varen eraf zouden kukelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5 kilometer vanaf de kust, je kunt namelijk dan niet meer verder kijken omdat de aarde rond is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar waar de lucht de aarde lijkt te raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof in een platte aarde wordt in de oudste schifturen van de mensheid gevonden. In het vroege Mesopotamische denken werd de wereld voorgesteld als een platte schijf die in de oceaan dreef, en dit loopt vooruit op de vroege Griekse kaarten. De meeste theologen en bijbelonderzoekers stellen dat de schrijvers van de Bijbel een Babylonisch wereldbeeld hadden waarin de aarde plat is en op een soort van pilaren staat.

Tegen de klassieke tijden (ronsom het jaar nul) kwam een ander idee, dat de wereld bolvormig was op. Dit werd omhelsd door Pythagoras, blijkbaar op esthetische gronden, net zoals hij alle andere hemellichamen bolvormig zag. Aristoteles droeg bewijs uit eigen waarneming bij voor een bolvormige aarde, en merkte op dat reizigers die naar het zuiden reizen zuidelijke sterrenbeelden hoger boven de horizon zien. Veronderstelt men dat de sterren zeer ver weg staan, dan kan dat alleen maar als de horizon in zuidelijkere gebieden een hoek maakt met de horizon in noordelijkere gebieden, dus als het oppervlak van de aarde rond is. Dus kan de oppervlakte van de Aarde niet plat zijn.

In de tijd dat de mensn dachten dat de aarde plat was, werden er nog niet van die verre reizen gemaakt. men bleef dicht bij huis. Maar men geloofde, dat als je maar ver genoeg naar het westen voer, er een moment kwam dat je van de aarde afviel. Hoever dat was en waar naar toe had men nog geen idee van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herodotus reisde zich suf, griekse zeelieden kwamen tot IJsland en de kusten van Afrika. Toch dachten ook zij nog dat de aarde plat was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een van die oude grieken, ik dacht dat het Pythagoras was, heeft nog een behoorlijk indrukwekkende berekening gemaakt van de omvang van die ronde Aarde (overigens beschouwde ze dit als hypothetisch).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch hadden ze beter kunnen weten. Als je van de kust wegvaart naar vreemde oorden en vrouwlief stond aan de kust uit te zwaaien, dan werd ze steeds kleiner. Maar ja, dan moet je wel goed uit je ogen kijken. De Portugezen hebben daar een mooie uitdrukkinng voor: abrolhos!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kleiner worden heeft niks met de ronding van de Aarde te maken. Wat wel een aanwijzing was is dat van schepen op zee eerst de masten te zien waren voor de romp zichtbaar werd. Daar hebben wetenschappers zich toen wel mee bezig gehouden maar vertellen dat de Aarde rond is werd in die tijd opgevat als godslastering en dat was toch een behoorlijk slecht voor je carrière. Meer dan 1 wetenschapper is op de brandstapel beland omdat de kerk het niet met de observaties eens was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
RoepiRoepi toch.
Als de schepen naar je toe varen worden de masten steeds hoger, totdat je de romp ziet. Als het schip van je afvaart wordt allles steeds lager (kleiner). De mensen die op het schip staan ondervinden toch het zelfde? Dus zien ze de kerktoren steeds lager worden en ook hun geliefde op de kade. Het heeft wel degelijk met de ronding van de aarde te maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee roepiroepi heeft gelijk. Het is niet kleiner..dat komt door de afstand. Het gaat er om dat je eerst de mast ziet, en daarna steeds meer, dus alsof het naar 'boven' komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat we er 2 verschillende variaties van klein op na houden hier. Kleiner worden zie ik als een kleiner deel van het blikveld in beslag nemen. Dit kan dus best terwijl je de onderkant van een object nog ziet en kan je in de dagelijkse praktijk ook zien op de fiets. Jij doelde blijkbaar op een effect van in de grond zakken. Korter worden oid. Een kwestie van interpretatie van het woord klein(er). Ik snap nu wat je bedoelde.
Hier, volgens Herodotus (45o v. chr.) die toch echt wel een eindje van huis kwam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
The Flat Earth Society dacht dat de wereld er zo uitzag:

- al het land in het midden van de aarde(schijf)
- aan de rand van de aarde zat een laag ijs van 3 km hoog
- de diameter van de aarde was 4500 km
- je kon niet verder dan de horizon varen.

de rede dat je eraf zou vallen is omdat volgens deze mensen de aarde in een continue beweging OMHOOG vliegt. vandaar dat er zwaartekracht is op hun aarde..

ik zelf kon me lachen niet inhouden toen ik dit hoorde, maar wees vrij om deze video te bekijken(zie bron)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij Hoek van Holland......!