Dat komt door Plato: Plato (Oudgrieks: Πλάτων / Plátōn) - (Athene, ca. 427 – aldaar, 347 v.Chr.) was een Grieks filosoof en schrijver.

Atlantis (Oudgrieks: Ἀτλαντίς, "eiland van Atlas") is een hypothetisch eilandenrijk waarvan de historiciteit uiterst twijfelachtig is. Atlantis werd voor het eerst vermeld in Plato's dialogen Timaeus en Critias. Door een catastrofe zou het rijk plotseling zijn verdwenen.

Geleerden zijn het er niet over eens of Plato mogelijk door vroegere bronnen is geïnspireerd. Sommigen gaan ervan uit dat hij putte uit verhalen over de vulkaanuitbarsting op het eiland Thera omstreeks 1500 v.Chr., terwijl anderen veronderstellen dat hij door de verwoesting van Helike in 373 v.Chr. of de mislukte Atheense expeditie naar Sicilië in 415–413 v.Chr. zijn inspiratie voor Atlantis kreeg. Omdat Plato de verwoesting van Atlantis in verband brengt met de vloed van Deucalion wordt ook wel verondersteld dat hij zich liet inspireren door een zondvloedverhaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Men komt daarbij omdat hierover ten eerste verhalen de ronde doen en ten tweede omdat er op diverse plaatsen ter wereld restanten zijn gevonden die deze verhalen lijken te bevestigen.

Zo wordt er bijvoorbeeld over de Canarische Eilanden (Spanje) beweerd dat ze deel uitmaakten van het verdronken Rijk Atlantis.
In Fuerteventura is er bijvoorbeeld reeds jaren een onderzoek aan de gang en is er onder andere door een Duitser (waarvan de naam mij momenteel ontschiet) een gedetailleerde collectie aangelegd van overblijfselen die volgens 'deskundigen' tot het verloren Rijk Atlantis zouden behoren. Deze man heeft er ook een boek over geschreven waarin zowel afbeeldingen staan van de diverse vondsten en waarin ook geografische details vermeld staan die voor velen een aanwijzing zijn dat het verhaal over het verdronken Rijk Atlantis klopt.

Verder is er ook nog een Belg die over Atlantis geschreven heeft. Hij schrijft onder de naam Zion Levy en zijn e-book over Atlantis is gratis verkrijgbaar via bijgevoegde link.

Indien dit onderwerp jou interesseert dan kan je via Google meer leesvoer vinden dan je als 'normaal' mens in één eeuw verwerken kan ;-)

Anyway, Have Fun Anyway!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Oh, zat die ook daar? Vond hij ook daar "bewijzen" dat de goden "in werkelijkheid" kosmonauten waren?
De theorieen voor het bestaan van Atlantis zijn onwetenschappelijk. Er is namelijk geen enkel bewijs voor te vinden. Op zich is dat niet helemaal niet vreemd als je bedenkt dat het om een zeer oude beschaving gaat en bovendien ten onder is gegaan.

De eerste die over Atlantis schreef was Plato.
Volgens de beroemde Griekse filosoof Plato zou Atlantis ten onder zijn gegaan +- 9500 v.Chr. door een soort zondvloed. Aangezien Plato leefde van 427-347 v.Chr. heeft hij kennelijk deze informatie ook uit andere bronnen wat het dus al niet betrouwbaarder maakt. Plato was echter wel een Academicus die zijn werk zeer serieus nam en geen onzin schreef.
Een ander boek die eventueel het bestaan van Atlantis bevestigd is de bijbel.

Sommige mensen denken dat de stad Tharsis in het Oude Testament van de Bijbel naar Atlantis verwijst.

De Duitse archeoloog Adolph Schulten dacht dat Tharsis het historische Atlantis was en ging op zoek naar de ruïnes. Helaas, hij heeft de oude stad nooit gevonden.

Als Atlantis ooit bestaan heeft, komt het dichtst in de buurt als zijnde kandidaat. Uit onderzoekingen naar Tharsis is gebleken dat de stad in zuidwest Spanje moet hebben gelegen, en wel in de nabijheid van het huidige Cadiz, dat in die dagen Gades heeft geheten. De schepen van Tharsis lagen aan de Atlantische zijde van de Pilaren van Hercules, die worden vergeleken met het huidige Gibraltar. Gades werd later de belangrijkste Fenicische stad aan de Atlantische Oceaan.

Deze bijbelse stad Tharsis vertoont zeer grote overeenkomsten met de omschrijvingen die Plato geeft. Het Oude Testament staat vol met verwijzingen en omschrijvingen van deze oude stad. In de bronvermelding wordt een omschrijving gegeven van onderstaande bijbelverwijzingen.

II Kronieken 9:21:
Jesaja 23:1
Psalmen 48:8
Genesis 10:47
I Koningen 10:22
Jeremia 10:9
II Kronieken 20:36