Wat was het staatkundig gevolg van de Tachtigjarige Oorlog voor de noordelijke en de zuidelijke Nederlanden?

Kan het nergens echt vinden naar een onderbouwend antwoord.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Het gevolg van de 80 jarige oorlog was ook dat veel mensen Belgie ontvluchtte en zich in holland vestigde. Veel Joden en belgen kwamen in amsterdam wonen en namen veel kennis en geld mee, en zo werd amsterdam rijker.

Ook gingen de geuzen de schelde blokkeren, en die stad werd langzaam armer en armer, en de wereldstad van weleer , antwerpen, werd een dooie stad.

Ook bleef de zuidelijke nederlanden katholiek, omdat andere geloven verboden waren, en in de noordelijke nederlanden kwam er een soort Goddienst vrijheid, maar voerden de protesttanden de boventoon.

Ook werd het noordelijke nederlanden een Republiek, de eerste sinds het romeinse rijk. De 7 provincien werkende samen, en als spanje gelderland (gelre) aanviel, kwam ook holland met geld.

Geld, geen soldaten? ja geld, want soldaten vochten niet voor een land, maar voor de betaler, zo vochten er veel schotten en Zwitsers voor de noordelijke provincies, zolang die betaalde.

De zeven provincien hadden spanje eruit gegooid omdat ze niet protestant mochten worden, maar ook omdat ze te veel belasting moesten betalen. Dus als de legerleiding meer geld wou voor meer soldaten, werd het vaak afgewezen, want anders moest de belasting omhoog, en zo werd maurius , de generaal voor de zeven provincien, een van de beste generaals van die tijd, want met een mininum van soldaten moest hij toch winnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens wikipedia:

"In 1579 vormden de Noordelijke Nederlanden de Unie van Utrecht, waarmee een nieuwe politieke entiteit ontstond. Met de Acte van Verlatinghe van 1581 werd door de gewesten van die Unie de onafhankelijkheid van Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden uitgeroepen, die rond 1609, bij het begin van het Twaalfjarig Bestand internationale erkenning kreeg en na afloop van de Tachtigjarige Oorlog in 1648 ook van Spanje bij de Vrede van Münster. Vanaf de Franse tijd (1795-1813) ontwikkelde Nederland zich tot een natiestaat, aanvankelijk als Verenigd Koninkrijk der Nederlanden in 1815, dat door de Belgische Revolutie in 1830 echter uiteenviel"

en

"De Zuidelijke Nederlanden is de (verzamel)naam voor de verschillende landsheerlijkheden uit de Habsburgse Nederlanden die onder het gezag van de Habsburgers bleven, nadat de Noordelijke Nederlanden zich in 1581 hadden afgescheiden. Omdat de Habsburgse landsheer in deze periode tevens koning van Spanje was, werden deze gebieden ook wel de Koninklijke of Spaanse Nederlanden genoemd, ter onderscheiding van de Noordelijke Republiek der Verenigde Nederlanden Dit betekent dat door de 80 jarige oorlog de nederlanden gingen samenwerken en na de oorlog verder gingen als eenheid (Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden). "

***
Anders gezegd: voor de oorlog hoorde het zuidelijk deel bij Spanje (landsheer was de koning van Spanje) en na de oorlog niet meer. Het staatkundig gevolg was dus dat Nederland als staat ontstond (toen nog met België) zoals we het nu kennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aan het einde scheidde belgie zich van nederland af, dit kwam vooral door het conflict van wetgeving, belgie wou vooral de code civiel van napoleon overnemen en nederland vooral het lokale gewoonterecht aanhouden, verder waren er nog geschillen over belasting dit leidde ertoe dat belgie zich in 1830 af heeft gescheiden