Ik heb een voorwerp gevonden, wat is dit?

Ik heb het gevonden op een plek waar ik denk dat heeeeel vroeger een boerderij stond

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is het voor materiaal? Hoe is de onderkant? Vlak zodat het kan staan, of rond en net zo glimmend als de zijkant?
Amadea
9 jaar geleden
Een kaarsenstandaard.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ooh wat grappig dankjewel Vandermill, voor immi: Het is van steen, heeft een bolle onderkant, en is overal met hetzefde goedje geverfd. Alleen lijkt het of er in het gat iets is afgebroken ofzo, verder een detail dat moeilijk uit te leggen is:
Het lijken 2 helfden (horizontaal) op elkaar geplakt als het ware, de onderste helft is van steen dat dezelfde kleur heeft als ijzer en de bovenste helft, de helft met het gat, lijkt het steen meer bruin...
Verder zitten er krasjes op de onderkant.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik moet ook meteen aan een kaarsenstandaard denken.

Het beste antwoord

Dit is een strijkglas.
Het werd vroeger gebruikt om de was te strijken. Men had nl. nog geen strijkijzer op stroom zoals we dat nu kennen.
Op den duur werd er een strijkijzer ontwikkelt van koper. De klep met handvat kon open en daar deden ze gloeiende kolen in. Zo werd het warm en kon je je kleding en linnen van kreukels ontdoen.
Het strijkglas werd ergens in de 10e eeuw ontwikkeld, maar door sommige mensen nog tot ongeveer 1900 wel gebruikt.
Het strijkglas wat je gevonden hebt had vroeger een steel. Vandaar dat gat. De steel ontbreekt dus misschien nog eens graven? Wie weet heeft de gebruiker hem weggegooid omdat de steel het niet meer hield?
De alleroudste strijkglazen hadden in het begin helemaal geen steel. De steel is iets later eraan gekomen, maar werden ook nog zonder steel gemaakt en gebruikt. Waarschijnlijk was een strijkglas met steel duurder in de aanschaf.
Die jij gevonden hebt lijkt me, naar de foto te oordelen, van glas gemaakt. Ze werden ook wel vervaardigd van steen ( dan heette het een strijksteen) en zelfs van hout.
Strijkglazen konden, door hun kwetsbaarheid, niet verwarmd worden zoals het strijkijzer, maar werden door wrijving of lichaamswarmte opgewarmd.
De "verf" die erop zit is een restant bijenwas. Deze was werd erop aangebracht en jn wollen kleding ingewreven om het waterdicht te maken.
Het kan zijn dat je een stukje antiek hebt. Om het zeker te weten en om de waarde te bepalen zou je het kunnen laten taxeren door een expert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ziet er uit als een deurstop die je dmv een schroef in het gat vastschroeft aan de plint zodat de deur niet tegen de muur komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het lijkt mij gewoon een ouderwetse deurklink, een stok erin en draaien maar
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Ja, daar lijkt het wel wat op (goed bedacht!), maar als je googlet op afbeeldingen, met de woorden antieke deurklinken, dan zie je dat hier geen degelijke bevestiging op een vierkante as mogelijk is. Zelfs als-ie klemt, zal ie er in de kortste keren af vallen.
Ook zou dat betekenen dat we nu tegen een fraaie achterkant zitten aan te kijken, en dat de voorkant dan minder fraai is.
Deurklink valt letterlijk en figuurlijk af! Ik hoop dat vraagsteller de achterkant ook eens in beeld wil brengen.
Als je de twee helften zou scheiden, ls de uitholling in de nu getoonde zijde dan echt een gat helemaal door het materiaal heen?