Wie was de eerste koning/president van soedan?

Nou nodig voor me spreekbeurt maar kan nergens vinden.

Toegevoegd na 14 minuten:
mijn spreekbeurt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Hangt een beetje af van welke periode want Soedan heeft verschillende periodes meegemaakt.
In 1952 kregen ze van de Britten gedeeltelijke autonomie en werd Sayyid Abdel Rahman al-Mahdi premier.

Ismail al-Azhari die al premier was sinds 1952 riep in 1954 de onafhankelijk uit

Na een staatsgreep in 1957 was Ibrahim Abboud militair president. In 1964 kwammen de militairen ten val en het werd terug een burgerregering met Ismail al-Azhari als premier.
Zo gaat het nog een hele tijd verder.
U ziet het is dus niet simpel.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het volledige verhaal heb ik net gevonden op Wikipedia maar nog veel uitgebreider, niet verschieten want het is een hele boterham.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is dat Ismail al-Azhari die in 1954 de onafhankelijkheid uitriep en zelf aanbleef als "premier".
Na de staatsgreep van 1958 door generaal Ibrahim Abboud. Abboud werd "president" , hier is voor de eerste keer sprake van een "president" in het onafhankelijk Soudan.
Een koning hebben ze nooit gehad.

Andere antwoorden (1)

misschien dit van daarvoor kan ik het ook niet vinden

Sudan werd van 1821 tot 1881 overheerst door Egypte. In 1821 bracht Mohammed Ali Pasha van Egypte het noordelijke deel van Soedan behalve Darfur onder zijn controle.

misschien helpt dit ook nog wat
http://www.scholieren.com/werkstukken/17039
http://www.scholieren.com/werkstukken/8726

ik weet nu een stuk meer over soedan (dus soort van bedankt)
Bronnen: