hoe lang bestaan er al pijnstillers?

moesten de mensen pijn maar doorstaan?
ik bedoel vroeger.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Reeds omstreeks 2000 voor Christus gebruikten de Assyriërs wilgenbladeren voor de behandeling van pijnlijke gewrichten, pijnstillers dus!

Lees verder Pruts!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, voor de komst van de morfine moest men pijn doorstaan. Tanden en kiezen werden uiteraard zonder verdoving getrokken.

In China schijnt al veel langer met acupunctuur pijn bestreden te zijn. Precies weet ik het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste pijnstillers zijn uitgevonden door de Fransman Pierre Robiquet in 1832.

Daarvoor moesten mensen inderdaad de pijn maar gewoon doorstaan, heel hard. Maar mensen dachten dat ze door bepaalde rituelen ook geen pijn meer zouden lijden. Mensen geloofden hier zó sterk in dat ze ook echt geen pijn meer voelden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oermens kende al de pijnstillende werking van bepaalde planten, net als sommige dieren.

Hier zijn veel voorbeelden van. Een bekend voorbeeld is de wilgenbast: daar kauwde men op om pijn te stillen.

Pas veel later ontdekten we, dat het het salicylzuur uit de wilgenbast is die pijnstillend werkt. Salicylzuur, of de chemisch verbeterde vorm acetylsalicylzuur die minder bijwerkingen heeft dan natuurlijk salicylzuur, zit tegenwoordig in aspirine.

(De naam salicylzuur is afgeleid van de Latijnse naam voor de wilg: Salix.)
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
en met mijn plusje heb je de 10000
Cryofiel
13 jaar geleden
Dank, dank, dank, dank!
;-)
De historie van aspirine gaat meer dan 3500 jaar terug. Geschriften uit de vijftiende eeuw voor Christus maken melding van het kauwen op gedroogde mirte-bladeren (mirte is een soort heester) tegen rugpijn en reumatische pijn. Duizend jaar later maakt Hippocrates - de grondlegger van de moderne geneeskunst - vele mensen blij met een drankje dat hij wint uit de wilgenboom. Dit drankje werkt tegen koorts en pijn, waaronder barensweeen. Na de periode van Hippocrates verdwijnt de heilzame werking van het drankje van de wilgenboom uit de geschriften. Tijdens de middeleeuwen wordt het extract uit de wilgenboom echter wel degelijk nog gebruikt in de volksgeneeskunst.
In de 17e eeuw maken de Spaanse veroveraars in Zuid-Amerika gebruik van kinine om koorts tegen te gaan. Kinine wordt vervolgens naar Europa gebracht en gebruikt als koortsbestrijder. Begin 19e eeuw echter wordt door een oorlog een handelsblokkade opgeworpen tussen Engeland en het vaste land van Europa. Hierdoor wordt men in Europa gedwongen naar een alternatief koortswerend middel te zoeken. Dit is de reden om het onderzoek naar het gebruik van het extract (sap) uit de wilgenboom weer nieuw leven in te blazen.
Het drankje dat uit de wilgenboom wordt gemaakt, smaakt erg vies en de hoeveelheid wilgenbomen is te klein om aan de enorme vraag naar een goede pijnstillers/koortsweerder te maken.
Een Italiaan weet de werkzame stof uit het wilgendrankje te identificeren: salicylzuur. Andere chemici experimenteren verder en middels een chemisch proces genaamd acetylatie ontstond een synthetische variant: acetylsalicylzuur. Uiteindelijk maakt de chemicus Dr. Felix Hoffmann - werkzaam bij het farmaceutische bedrijf Bayer - in 1897 een stabiele, synthetische variant van acetylsalicylzuur. Bayer brengt het stabiele acetylsalicylzuur als geneesmiddel op de markt onder de naam Aspirin. Binnen korte tijd wordt Aspirin wereldwijd de meest bekende pijnstiller en begin 20ste eeuw wordt Aspirin gezien als een universeel geneesmiddel dat overal tegen helpt.
Amadea
13 jaar geleden
Volges mij bestaan pijnstillers al zolang als de mensen bestaan.Alleen haalde ze het van een plant ofzo.Nu krijgen we het zo vanuit de fabriek met folie en beschrijving
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de tijd van de romeinen waren er al pijnstillende middelen op basis van bv opium