Hoe komt het dat de aboriginals zo slecht ontwikkeld zijn?

Het is het oudste volk op aarde, en toch zijn ze niet zo ontwikkeld als wij. Wij zijn pas een paar duizend jaar bezig, de aboriginals zijn al 40.000 jaar oud!

Wij zijn veel verder met techniek, kunst en wapens. De aboriginals zijn b.w.v.s. nooit verder gekomen dan een didgeridoo en een boomerang.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Een goed boek dat ik je met betrekking tot deze (inderdaad wat ongelukkig gestelde) vraag kan aanraden is "Guns, germs and steel" van Jared Diamond. In dit boek stelt Diamond dat de geografische en ecologische factoren de reden zijn dat de westerse beschavingen 'sneller' konden groeien dan andere beschavingen. Deze ruimte is te klein om precies zijn standpunten te verwoorden, maar het komt er op neer dat men in Europa over meer goed verbouwbare en eetbare gewassen beschikte dan in de rest van de wereld en dat er op ons continent meer domesticeerbare dieren voorkwamen dan elders, wat uiteraard weer voor snellere bevolkingsgroei zorgt én, heel belangrijk, voor een betere resistentie tegen allerlei ziektes die door deze dieren werden overgedragen.
Daarnaast werkte de geografische toestand van Europa - met veel natuurlijke barrières zoals gebergtes - pluralisme in de hand, dus het ontstaan van meerdere kleine staten (dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld grote rijken als China en het Maya-rijk elders op de wereld), wat op zijn beurt weer zorgde voor een competitieve dynamiek die weer voor een snellere ontwikkeling op vele gebieden als economie, staatvorming en techniek zorgde.
De Aboriginals, die geheel geïsoleerd op Australië zaten, hadden uiteraard veel minder planten- en diersoorten tot hun beschikking en hadden, zoals hierboven al vermeld, ook geen directe behoefte aan enige vernieuwing.

Deze beweringen van Diamond zijn niet overal even steekhoudend, maar werpt toch een interessant licht op de wereldgeschiedenis, want het zoekt de oorzaak van de westerse dominantie in objectieve en nogal toevallige omstandigheden.

Zijn boek is volgens mij ook in het Nederlands vertaald als "Paarden, zwaarden en ziektekiemen".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik ben niet zo'n voorstander van het stellen van tegenvragen, maar wat bedoel je in dit verband met ontwikkeld?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wij hebben verschillende soorten wapens, kunstvormen, en we zijn veel verder met techniek. Toch zijn we een redelijk jonge cultuur, in vergelijking met de aboriginals.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedoel je de oorspronkelijke bewoners van Australië trouwens? Aboriginal wordt namelijk voor meerdere volken gebruikt. Daarbij komt dat zij beslist niet het oudste volk op aarde kunnen zijn, dat zou onlogisch zijn gezien het feit dat Australië een eiland is en er bovendien veel oudere menselijke resten zijn aangetroffen in Afrika. Als je het over die aboriginals hebt dan vind ik je vraag toch wat merkwaardig. De huidige aboriginals leven deels nog volgens oude tradities en gewoonten, die zijn in sommige opzichten inderdaad ouderwets vergeleken met de onze, dat hoeft overigens niet te zeggen dat wij dan meer, beter, of verder ontwikkeld zijn. Belangrijk is het misschien wel om te vermelden dat de aboriginals in Australië net zoals als de Amerikaanse indianen, behoorlijk door de lokale overheid en maatschappij zijn gediscrimineerd en achtergesteld, om niet te zeggen uitgemoord tot op zekere hoogte. Voorzover ik weet gaat het nu zowel in Amerika als in Australië over het algemeen genomen de goede kant op met de behandeling van deze mensen. De huidige aboriginals, zelfs velen van hen die de oorspronkelijke cultuur en praktijken een warm hart toedragen zullen bijna allemaal ten dele ook gebruik maken van moderne middelen. (Er zijn uitonderingen), in die zin gebruiken ze dus ook moderne technologie en zo. In je vraag zeg je letterlijk 'slecht ontwikkeld' dat lijkt op een waardeoordeel over de huidige staat van ontwikkeling van deze mensen, daar komt bij dat een deel van de eventuele achterstand (waar het op gebruik van moderne midddelen, rechten, gelijkwaardigheid op de arbeidsmarkt etc. aankomt) te wijten valt aan racisme en in beperkte (meer historische) mate zelfs aan moord en onderdrukking. Als je dat inderdaad bedoelt met 'slechte ontwikkeling' raad ik je aan in de toekomst beter na te denken over de formulering van je vragen, dit kan nogal kwetsend zijn voor bepaalde mensen.
In het engels zeggen ze: "Necessity is the mother of all invention." Dat wil zeggen dat uitvinding komen uit een bepaald noodzaak. Het lijkt mij dat de levenswijze van de aboriginals zó is dat allerlei uitvindingen voor hun niet noodzakelijk waren. Zij kennen het land door en door en het land zorgt ervoor dat ze goed kunnen leven.

Het wordt pas een probleem wanneer buitenstaanders al dan niet gevraagd hun normen en waarden komen opleggen zoals toen gebeurde met de Engelsen en hun White Man's Burden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Culturen zijn veranderlijk en beïnvloeden elkaar zodra de dragers van een cultuur in contact komen met dragers van een andere cultuur. Vermoedelijk draagt de geïsoleerdheid van het continent ertoe bij dat de oorspronkelijke bewoners van Australië hun traditionele stammen cultuur konden behouden totdat de westerlingen het land inpikten.
In mijn ogen waren de westerlingen juist zo onderontwikkeld dat ze de waarde van de Aboriginal cultuur niet konden inschatten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij zijn deze mensen niet onderontwikkeld alleen anders opgegroeid en doen de dingen anders. Maar zeker niet onderontwikkeld.