schervengericht was in de Atheense democratie een stemprocedure in de Ekklèsia (Volksvergadering) om politieke leiders (generaals) die men te machtig vond voor tien jaar te verbannen. Men probeerde zo waarschijnlijk al te grote tegenstellingen binnen de politieke gemeenschap (polis) te overbruggen. geknipt en geplakt

Toegevoegd na 49 seconden:
De procedure werkte als volgt: als de burgers in de Volksvergadering besloten dat er een ostracisme moest worden gehouden, kon iedere burger op een bepaalde dag in de Agora de naam van een door hem gewraakte politiek leider op een stuk gebroken aardewerk (vandaar de naam, ostrakon = scherf) schrijven. Als er minimaal 6000 scherven waren beschreven, werd de persoon wiens naam het meest werd genoemd voor 10 jaar verbannen, met behoud van bezittingen en burgerrechten. Rond 415 v.Chr. raakte de procedure in onbruik en kwam de graphe paranomon in zwang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ostracisme wordt het ook genoemd.
Ja klopt Griekenland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je iets letterlijk overneemt van Wikipedia, zet dan op zijn minst even de bron erbij als link. Overigens neem ik aan dat de vragensteller al in Wikipedia heeft gekeken. Wellicht dat hij de tekst van Wikipedia niet helemaal begreep en dat hij dus het op een andere manier uitgelegd had willen hebben via goeievraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er bij gezet dat ik het geknipt
en geplakt hebt .Als Bart het niet begrepen had ,had hij er zelf wel op in gegaan .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
by the way heb ik bij de reacties de bron vermeld.

Andere antwoorden (2)

Schervengericht oftewel Ostracisme is een:
Atheense democratische stem procedure om politieke leiders die te veel macht kregen voor tien jaar te verbannen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ostracisme of schervengericht was in de Atheense democratie een stemprocedure in de Ekklèsia (Volksvergadering) om politieke leiders (generaals) die men te machtig vond voor tien jaar te verbannen. Men probeerde zo waarschijnlijk al te grote tegenstellingen binnen de politieke gemeenschap (polis) te overbruggen.

De procedure werkte als volgt: als de burgers in de Volksvergadering besloten dat er een ostracisme moest worden gehouden, kon iedere burger op een bepaalde dag in de Agora de naam van een door hem gewraakte politiek leider op een stuk gebroken aardewerk (vandaar de naam, ostrakon = scherf) schrijven. Als er minimaal 6000 scherven waren beschreven, werd de persoon wiens naam het meest werd genoemd voor 10 jaar verbannen, met behoud van bezittingen en burgerrechten. Rond 415 v.Chr. raakte de procedure in onbruik en kwam de graphe paranomon in zwang.