Waarom werd Napoleon naar St Helena verbannen en kreeg hij niet de doodstraf?

Waarom met heel zijn entourage en met uitgebreide bewaking verbannen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Soms kozen (en kiezen) machthebbers ervoor om iemand te verbannen in plaats van de doodstraf uit te spreken. Dit was vooral het geval wanneer de persoon erg invloedrijk was en een grote groep volgelingen had.

Wanneer de persoon de doodstraf kreeg, bestond het gevaar dat het volk of in elk geval een grote groep volgelingen in opstand zou komen tegen de huidige machthebbers. Door iemand te verbannen werd hem in feite geen haar gekrenkt, maar kon wel worden voorkomen dat de persoon en zijn ideeën nog langer grote invloed zouden hebben. Om die reden werd vaak gekozen voor plekken die zeer slecht bereikbaar waren, zoals eilanden e.d.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

We praten hier over een tijd waarin koningen absolute macht hadden. Zij bepaalden wat er gebeurde en ze hoefden geen rekening te houden met een volksvertegenwoordiging (bij ons de Tweede Kamer).

Napoleon was weliswaar verslagen, maar wel een Keizer. De winnende koningen vonden het niet slim of beschaafd om een andere koning de doodstraf te geven.

Verder had twintig jaar eerder het Franse volk hun koning terecht gesteld en ze wilden hun onderdanen niet op ideeën brengen.