Mein Kampf is in NL verboden. Hoe kan het dat het boek wel op www.selexyz.nl wordt aangeboden?!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt doordat Mein Kampf niet verboden is.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Mein Kampf is wel verboden. zie de wikilink voor meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mein_Kampf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie Marleens antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het boek. Het is aangekocht voor WOII en ik heb 2 exemplaren. Een in NL en een in D maar gotisch geschrift.
Het boek werd een paar jaar geleden in Belgie terug uitgegeven. Hier is het niet verboden. Ik zou niet weten waarom. Zo leer je 'het beest' en zijn zieke geest beter kennen.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Het is niet verboden en kan gewoon gedownload worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het boek is wel een taaistuk vreten zeer geschikt voor mensen met slaap problemen na 3 pagina's lig je al plat :P

Antwoorden (3)

Mein Kampf mag wel voor studiedoeleinden gebruikt worden. Bij de studie geschiedenis bijvoorbeeld. Om die reden wordt het dus wel te koop aangeboden.
12 jaar geleden
Volgens mij is het boek gewoon toegestaan. in nederland word in principe niet meer gecensureerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Foute vraag ; het lezen van Mein Kampf of de Nederlandse vertalingen, Mijn Kamp (de oude) en Mijn Strijd (de juiste nieuwe) is in Nederland niet verboden, en ook is het niet verboden om het uit te lenen (bibliotheken) of te verkopen (boekhandelaren). Het is alleen een tamelijk onleesbaar boek en een enorme wijdlopige pil om doorheen te worstelen ; commentaren óver het boek zijn beduidend lichter verteerbaar.

Het 'verbod'op het boek berust feitelijk op een soort van misverstand. De auteursrechten van Mein Kampf liggen momenteel bij de staat Beieren en gelden nog tot 2015. Daarna is het boek vrij van copyright en kan het het publieke domein in. Omdat Duitsland om voor de hand liggende redenen niet erg trots is op dit boekwerkje, heeft de auteursrechthebbende publicatie en herdruk vooralsnog verboden. Maar dus niet het lezen of kopen ervan ;het boek wordt alleen steeds schaarser.

De auteursrechten voor de Nederlandse vertaling liggen ook voorlopig nog bij de Staat der Nederlanden, die ook niet staat te springen hier een soort gemeengoed van te maken. Strikt genomen zijn er ook weinig goede redenen te noemen om het boek in groten getale te herdrukken ; de enige reden daarvoor zou mijns inziens geldelijk gewin zijn, en ik vind het netjes dat niemand daar op inspeelt.

Wil je Mein Kampf dus lezen, dan zul je in de bibliotheek of op Internet moeten zoeken voor een (tweedehands)exemplaar, of nog een paar jaar moeten wachten (tot 2015)voor het herdrukt mag worden - als iemand daar opdat moment zin in heeft; want je moet er ook maar achter kunnen staan natuurlijk. Ik ben ooit tot hoofdstuk 4 ofzo gekomen voor ik besloot dat het mij te taaie kost was en ik liever óver het boek las.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Duidelijk +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets wat geleid heeft tot de dood van hele bevolkingsgroepen zou nooit herdrukt mogen worden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist wel ; om te weten waar het gevaar zit en waar je op moet letten om herhaling te voorkomen, is kennis van het verleden uitermate belangrijk. Dus ook de inhoud van een dergelijk verderfelijk boekwerk. Met jouw argument zouden trouwens de Bijbel en de Koran ook al jaren en jaren verboden moeten zijn........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is wel degelijk een verbod op de handel van het boek daar de recht hebbende partij de nedelandsche staat er geen toestemming voor geeft de duitse vertaling mag wel in nederland worden verkocht daar de nederlandsche staat daar geen rechten over heeft ik heb zelf via een bekendere boek handel in nederland een mijn kamp willen kopen (hij stond in de vitrine) maar kreeg em niet mee, en op militaria beurzen kon ik alleen de duitse vertaling kopen voor de nederlandse vertaling moet je altijd eerst vragen of de verkoper er toevalig 1 heeft en dan komt ook die boven tafel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@NKVD: Geen toestemming is iets anders dan een verbod. Als ik jou geen toestemming geef tot het kopiëren van een stuk software dat ik heb geschreven, dan wil dat nog niet zeggen dat er een verbod is op mijn software. De Duitse tekst mag ook hier niet verkocht worden, daar er een rechthebbende is en Nederland zich aan internationale afspraken omtrent auteursrecht dient te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja, reeds *bestaande* exemplaren natuurlijk wel. Nieuwe niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik iemand geen toestemming geef als rechthebbende partij dan verbied ik diegene toch iets? en met betrekking tot het laatste heb je gelijk het gaat in het geval van de duitse versie over oude edities
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je verbied hem niets, want hij had het recht al niet. Je stelt hem alleen niet in de gelegenheid dat te doen. Bij een verbod verbied je actief iets wat die persoon anders wel zou kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooit gehoord van de kruistochten? Als je het huidiger wil, wat dacht je van de mensen in Afrika die geen condoom gebruiken vanwege de Paus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je denkt dat het geen bijbelse grondslag heeft: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Lucas+19&id18=1&l=nl&set=10 regel 27
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of wat plaatselijker: de Saksen. Karel heeft er zo'n 4000 om zeep geholpen en nadat de Saksen het verzet opgaven was het: geloven of kop eraf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In heel Europa konden mensen kiezen indertijd : dood of katholiek. Van de Catharen hebben ze ook niets overgelaten behalve een melding in de geschiedenisboekjes. Wat Mein Kampf betreft ; een druk- verspreid- en handelsverbod (allemaal vallende onder de auteursrechten) is geen leesverbod.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de bijbel, koran, das kapital, en mein kampf zijn allen boeken waar grote bewegingen achter zitten die denken door hun boekje het alleenrecht op de waarheid te hebben alles wat zij dus doen is goed en wat de ander doet is fout er komt vanzelf een strijd waar geen achting meer bestaat voor het menselijk leven de bijbel zijn kruistochten en inquisities etc. de koran is gebracht met het zwaard en heeft oa in 200 jaar tijd de reis mekka spanje afgelegd das kapital was er voor de socialisten en communisten welke in rusland de goelag hadden waar miljoenen omkwamen en in china waardoor de culturele revolutie miljoenen de dood vonden mein kampf dat zorgde voor 6 miljoen vermoorde joden, zigeuners, homo's, jehova's, niet blanken en ga nog maar even door. en dit zal nog wel door blijven gaan tot ver nadat wij allemaal al een plekje hebben mogen betrekken onder de grond want als er 1 ding gebeurd dat constand is dan is het wel dat geschiedenis zich herhaalt ipv dat men er van leert