wat is de oudste nog bestaande stad ter wereld?

volgens mij was het Jeruzalem ofzo, maar ik weet het niet zeker. Weet iemand het antwoord?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K
SimonV
9 jaar geleden
Bedoel je de oudste continu bewoonde stad of mag de stad ook een paar eeuwen onbewoond zijn geweest?
.
SimonV
9 jaar geleden
Byblos (in Libanon) is de oudste CONTINU bewoonde stad.
Bewoond sinds ongeveer 8000 v. Chr. http://en.wikipedia.org/wiki/Byblos
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.alletop10lijstjes.nl/10-oudste-steden-in-de-wereld/

Het beste antwoord

Jeruzalem is zeker niet de oudste stad. .
Eerst dacht ik aan Ur in Irak, maar Jericho was veel ouder en bovendien nog steeds volop bewoond.
Het onderstaande ontleende ik aan Wikipedia.
Prekeramisch Neolithicum A (of PPNA) ca. 9500 - 8300 v.Chr. Een nederzetting van vier hectare, omringd door een stenen muur, met een stenen toren in het midden van een van de muren : de toren van Jericho, Prekeramisch Neolithicum B (of PPNB) ca. 8500 - 6200 v.Chr. Vanaf 7700 v.Chr. was er een pauze in de bebouwing die meerdere eeuwen duurde. Daarna kwamen er nieuwe mensen. Er werden nu grote, rechthoekige gebouwen uit lemen tegels gebouwd en er werd een nieuwe muur gebouwd. Er is een uitgebreide verzameling van gecultiveerde planten gevonden. Mogelijk werden er schapen gefokt.Keramisch Neolithicum (of PN) ca. 6500 - 5500 v.Chr. en Kopertijd ca. 5500 - 3300 v.Chr. In deze laatste fase, einde 4e millennium v.Chr. was Jericho een doorlopend bewoonde stad die met een muur was omgeven. Er bestaat onenigheid over hoe Jericho er toentertijd uitzag. Volgens sommige archeologen zou uit onderzoek blijken dat Jericho rond deze tijd een arme en onbelangrijke nederzetting zonder verdedigingsmuren zou zijn geweest (Kolb, 2004). Andere archeologen spreken dit echter tegen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Ik dacht dat Jerevan de oudste nog bestaande stad is. Maar er is veel onduidelijkheid over, veel steden claimen de titel "oudste stad ter wereld".