De SDAP is in 1894 opgericht ten gevolge van een scheuring binnen de Sociaal-democratische Bond, die in 1892 verboden werd. Tijdens het eerste congres in 1895 telde de partij nog maar rond de 700 leden en in 1900 3200. Omdat de SDAP zich meer dan de SDB richtte op praktische verbeteringen voor de arbeiders in politiek en economisch opzicht kreeg de partij langzaam maar zeker vaste grond onder de voeten. In 1903 stijgt het aantal kamerzetels van drie naar zeven om daarna constant te blijven tot 1913, waarin een sprong naar achttien zetels wordt gemaakt. De begintijd was roerig met een aantal succesvolle maar ook minder geslaagde stakingen, waar overigens niet alleen de SDAP de hand had. Ook de vakbeweging ontwikkelde zich in die jaren. De partij gaf een eigen krant uit, het Volk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De partij is toen opgericht. Met het idee om een socialistisch staat op te richten.
13 jaar geleden
De arbeiders bewust maken van de ellendige toestand waar in ze verkeerden. Dat was de periode waar kerk en kapitaal samen de tactiek hadden van : Houden jullie ze dom, dan houden wij ze arm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de werkgeverstactiek (wij) en de kerk (jullie)
Toen werd die partij opgericht + wilde hij Nedrland socialistisch maken en een republiek maken