Hoe werkten de eerste autotelefoons (in 1916)?

Op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_auto_(1905-1918) staat: "Vanaf 1916 krijgt de automobiel er een aantal attributen bij. Onder andere de klok, de autotelefoon en de geurverspreider worden geïntroduceerd in het autointerieur. In 1917 kwam daar ook de verwarming bij.".

Hoe werkten die autotelefoons, uit 1916?

Volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Autotelefoon ging autotelefoon in Nederland in maart 1980 van start. 1916 wordt daar niet genoemd. Ook in het artikel https://en.wikipedia.org/wiki/Car_phone wordt als eerste gebruiksjaar een veel later jaartal genoemd dan 1916, namelijk 1946.

Antoni
8 jaar geleden
1.6K
ronron1212
8 jaar geleden
auto telefoon in 1905? hoe kom je erbij.
Antoni
8 jaar geleden
Hoe ik er bij kom? Het staat vermeld op die website: 1916. Blijkbaar ben je net zo verbaasd als ik! Ik vond het ook heel vreemd, de eerste autotelefoon, in 1916. Vandaar stel ik mijn vraag: Hoe kon je zo'n telefoon in 1916 precies gebruiken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wikipedia kan iedereen veranderen
Dus het zal wel of een typefout of een grap
tinus1969
8 jaar geleden
Het klinkt als een verkeerde vertaling cq begripsverwarring. Zou het om een typhoon (soort toeter) kunnen gaan?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tyfoon_(toeter)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In zeer uitzonderlijke situaties waren zoals bij Scheveningen radio via een zender dus een radio ( zend frequentie ) dan kwamen er nog telefonistes bij ( luisteren ) maar of dat al in 1916 Kon ??? Nee . Dus er waren mogelijk heden zoals nu nog een mobilofoon of zender werken maar op boten ja in zeppelins ja in treinen ja in vliegtuigen ja via de boord radio . Alleen in uitzonderlijke gevallen en dan dacht ik wat later in de tijd . Zo in het interbellum kwam dat voor voor de zeer happy-few . Maar in autos . Nee . Een Vriend kocht rond 75 een gebruikte DS met een complete zend en ontvang installatie die de hele koffer bak vulde .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraagsteller heeft verkeerd gelezen, maar dat is al eerder opgemerkt.
Andere ontwikkelingen[bewerken]
In 1906 verschenen de eerste auto's met een ingebouwd bagagecompartiment, waterdichte stoffen daken en gordijntjes voor de ruiten. 1909 zag de introductie van de automatische starter met gecomprimeerde lucht. Dat systeem werkte echter nooit goed en verdween uiteindelijk weer. In het jaar 1913 verkocht Ford Motor Company 189.088 exemplaren van haar Model T. Dat was het eerste jaar in de geschiedenis dat er meer automobielen dan paardenwagens werden gebouwd. Een jaar later verdubbelde datzelfde bedrijf het loon van haar arbeiders tot $5 en werd de werktijd ingekort tot 8 uren. Henry Ford was van mening dat zijn werknemers in staat moesten zijn het product dat ze produceerden te kopen. Vanaf 1916 krijgt de automobiel er een aantal attributen bij. Onder andere ===de klok en de geurverspreider== worden geïntroduceerd in het autointerieur. In 1917 kwam daar ook de verwarming bij. In 1918 tenslotte brengt Vogue Tyre and Rubber Company een type autoband op de markt met een typisch kenmerk voor de volgende periode in de autogeschiedenis: de witte rand op de zijkant. In 1946 werd de autotelefoon geïntroduceerd.
Antoni
8 jaar geleden
@gerardkl, ik, de vraagsteller, heb niet verkeerd gelezen. Toen ik de vraag stelde, was de tekst anders. Iedereen kan de teksten van Wikipedia veranderen/verbeteren. Tinus42 is ervan overtuigd dat de oude tekst onjuist was en heeft die naar aanleiding van mijn vraag (!) veranderd. Dat heeft hij ook vermeld in zijn antwoord hier op mijn vraag, en dat heeft hij vermeld op https://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Geschiedenis_van_de_auto_(1905-1918)&action=history. Daar refereert hij, onder de gebruikersnaam Targje, op 11 januari 2016, zelfs naar mijn vraag.
Antoni
8 jaar geleden
N.B.: de link moet inclusief "&action=history" worden gebruikt. https://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Geschiedenis_van_de_auto_(1905-1918)&action=history

Antwoorden (1)

Typefout wellicht? De eerste mobiele telefoons kwamen uit in 1946 in de VS:

http://weburbanist.com/2012/09/18/remember-millions-of-mobile-phones-in-the-1960s-you-should/

Toegevoegd na 17 minuten:
Het artikel is al aangepast:

Vanaf 1916 krijgt de automobiel er een aantal attributen bij. Onder andere de klok en de geurverspreider worden geïntroduceerd in het autointerieur. In 1917 kwam daar ook de verwarming bij. In 1918 tenslotte brengt Vogue Tyre and Rubber Company een type autoband op de markt met een typisch kenmerk voor de volgende periode in de autogeschiedenis: de witte rand op de zijkant. In 1946 werd de autotelefoon geïntroduceerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Ik ben er nog niet van overtuigd dat de tekst niet correct was. Zie bijvoorbeeld ook dit artikel: http://www.smithsonianmag.com/history/the-worlds-first-carphone-24664499/?no-ist.
Bordensteker
8 jaar geleden
Dat experiment in 1920 was een radioverbinding vanuit een auto met daarin een mobiele radio met aan de andere kant één vaste radio in een garage op 450 meter afstand. Autotelefoon (waarbij je over een radioverbinding met een lokale centrale belt en doorverbonden kunt worden met een willekeurige vaste telefoon) gaat al heel wat verder dan dat. Echte mobiele telefonie waarbij je overal in het land ‘bereik’ hebt (en zelf overal bereikbaar bent) is weer een stap verder. Een overzicht van de opeenvolgende ontwikkelingen vindt u in http://www.wb6nvh.com/Carphone.htm Hoed af voor tinus42 die snel duidelijkheid wist te brengen! +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad mobilofoons had je al in de jaren '30 maar wat wij tegenwoordig als telefoon aanduiden is een systeem waar je (bijna) iedereen mee kon bellen.