Kan ik Astrix en obelix nemen als voorbeeld voor kelten?

Ik ben nu aan het leren over de tweede keltische cultuur of de la tène cultuur en herken hier dingen uit de astrix en obelix strips, kan ik hieruit voorbeelden nemen?
Enkele voorbeelden:
de indeling van de maatschappelijke cultuur:
-koning/ militaire leider
- druiden
de economie:
- hoge technische vaardigheid: gespecialiseerde brons-ijzer- en edelsmeden

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (2)

Goscinny (schrijver) en Uderzo (tekenaar) hebben in zekere zin de sfeer en gebruiken van de Keltische samenleving heel goed gekenschetst. Maar zij doen dat altijd met een knipoog, er zitten heel veel anachronismen in hun verhalen, juist om de lezer aan het lachen te maken. Zo drinken de Britten een kopje heet water met een wolkje melk (want thee kwam pas eeuwen later naar Europa). De hele serie speelt zich af vóór chr., maar wel wordt het Colosseum afgebeeld dat pas 80 na chr. wordt gebouwd. Op onderstaande link vind je nog veel meer van dergelijke, historisch onjuiste, maar daardoor heel grappige, of herkenbare verwijzingen.
( https://nl.wikipedia.org/wiki/Asterix )

Kortom, als je een werkstuk wilt maken over de Kelten, is Asterix & Obelix geen goede bron. Maar om een gevoel te krijgen bij de Keltische (en Romeinse) samenleving is de serie heel geschikt, hoewel de Romeinen bepaalt niet zo dom waren als ze worden voorgesteld. En voor een regenachtige zondagmiddag is een stripboek van Goscinny en Uderzo subliem.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja. Galliërs is de oude benaming voor o.a. Kelten.
Zie Wikipedia.Galliërs
De naam Galliërs is een oude term voor de volkeren die voor de inval van de Romeinen Europa ten westen van de Rijn bevolkten.

Verdeling van Gallië rond 54 v.Chr.
Omdat de meeste van deze stammen grotendeels Kelten waren, werden ze door de Romeinen ook Celtae genoemd. Daarvan zijn Gallatus en Gallus afgeleid. Het is echter ook mogelijk dat deze woorden hun stam hadden in het Keltische Galno (kracht of sterkte). In de andere Europese talen heten ze ook wel Gaul (Engels), Gaulois (Frans) en Galo (Spaans).
De Galliërs blonken uit in hun nieuwe landbouw-, wapen- en kunsttechnieken. Ze voerden ook regelmatig strijd tegen elkaar, want ze vormden geen politieke eenheid. Caesar schreef in zijn Commentarii de bello Gallico ook dat ze mensenoffers brachten, maar behalve vondsten van onder andere de Engelse Lindow man kan dit niet worden bevestigd. Ze hadden wel een godsdienst die werd bedreven door druïden, die ook een grote politieke en wettelijke macht kregen.