Waar is de volgorde van het alfabet op gebaseerd?

Dus wie heeft de volgorde bepaald van de letters van het (Griekse) alfabet zoals wij ze uit ons hoofd kennen, en zit daar iets systematisch achter?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

De vraag naar de volgorde van de letters van het alfabet is een hele goede, zo goed dat tot nu toe niemand een antwoord heeft kunnen geven, men weet het gewoonweg niet.

Wel heb ik hier een stukje geschiedenis over alfabetten, de alfabetten hebben de volgorde van elkaar overgenomen:

De volgorde van de letters van ons alfabet is dezelfde als die van het Latijnse (Romeinse) alfabet. De Romeinen hebben hun alfabet overgenomen van de Etrusken, die het op hun beurt weer van de Grieken hebben. De letters van het Griekse alfabet hebben een enigszins afwijkende volgorde, deels vanwege de afwijkende klankwaarde van sommige letters (de Griekse H (η) staat voor /è/ i.p.v. /h/, de X /ξ/ voor /ch/ i.p.v. /ks/, etc.). De volgorde van het Griekse alfabet is die van het Fenicische alfabet, waarop het Griekse gebaseerd is. De namen van de letters zijn eveneens ontleend aan het Fenicisch: alfa < ’alef, bèta < bèth, gamma < gimel, etc. Het Fenicische alfabet ligt aan de basis van een heleboel andere alfabetten, zoals het Hebreeuwse, het Arabische en, via het Griekse, het Armeense en het Georgische. Toch zijn het niet de Feniciërs die het alfabet uitgevonden hebben. De oudste alfabetische inscripties komen uit de Sinaï en Egypte en worden gedateerd rond 1900 v.Chr. De taal is Semitisch (de taalfamilie waartoe ook het Fenicisch, het Hebreeuws en het het Arabisch behoren) en de tekens zijn gebaseerd op Egyptische hiëroglyfen. De "letters" van dit oudste ("Proto-Sinaïtische") alfabet zijn dan ook in feite "pictogrammen", d.w.z. afbeeldingen van concrete zaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na ruim 2 uur dezelfde link?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je leest blijkbaar niet wat ik bij jou neerzet. Je geeft een reden van volgordes, geen antwoord op de vraag.

Andere antwoorden (2)

belangrijkheid van de letter (toentertijd).
De belangrijkste letters (in het begin meer plaatjes, zoals hyrochliefen) leerde men als eerste, en die kwamen dus vooraan.
11 jaar geleden
De reden waarom men een vaste volgorde bepaald heeft, is louter en alleen "memotechnisch", d.w.z. met de bedoeling om gemakkelijker gememoriseerd te kunnen worden. Er zijn talloze voorbeelden van oude "abecedaria", alfabetische lijsten die als geheugensteun gebruikt werden. Toen ik leerde lezen, werden daarvoor "leesplankjes" gebruikt, die begonnen met Aap, Noot, Mies, d.w.z. /a/, /n/, /m/, volgens het acrofonisch principe. Niet de eerste drie letters van ons eigen alfabet, waarschijnlijk omdat de /c/ niet meteen de eenvoudigste letter van ons alfabet is, aangezien hij zowel voor /k/, b.v. cactus, als /c/, b.v. cent, gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Logisch dat het handig is om een vaste volgorde aan te houden maar waarom ze nu juist DIE volgorde hebben gedaan is niet bekend.