Duits begrip: de rechtsfilosofische en rechtsmethodische leer, die uitgaat van de rechtscheppende functie van de rechter, die lacunes in de wet aanvult, met inachtneming van de verschillende belangen (Interessen). Dit alles tegenover Begriffsjurisprudenz=letterlijke toepassing van de wet door de rechter.

De interessenjurisprudenz is ontstaan als tegenwicht op de overdreven systematiek van de begriffsjurisprudenz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat Interessenjurisprudenz is ontstaan in en door de rechtspraak.
De rechter moet steeds afwegen naar letter en geest van de wet welke belangen er meespelen bij de in het geding zijnde partijen.
Philip Heck und Rudolf Müller-Erbach hebben in de jaren 20 van de vorige(20e) eeuw een methodenleer in de rechtswetenschap ontwikkeld teneinde bepaalden standpunten en belangen beter tegen elkaar te kunnen afwegen. (Let op: met foutieve Wikipediavertalingen zoals Interessenjurisprudenz heeft niets met rente te maken!!)
Bronnen: