Hoe eindigde de standensamenleving met de 3 standen?

De geestelijkheid, adel en de derde stand. Hoe en wanneer eindigde dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.6K

Het beste antwoord

Allereerst was er een indeling van de maatschappij die niet meer voldeed.
De standen bestonden sinds de Middeleeuwen.
Sinds het jaar 1000 was er echter wel wat veranderd. Er waren steden ontstaan. De burgers in de steden behoorden ook bij de 3e Stand, de boeren. Ook de kooplieden, bankiers, fabrikanten, juristen en dokters hoorden daarbij. Hoe rijk ze ook werden...
In de 17e en 18e eeuw gebeurde het in Frankrijk vaak dat een rijke koopman voor zichzelf een adellijke titel kocht. Op dezelfde manier kon men ook bijvoorbeeld een rang in het leger kopen. Dan werd men luitenant, niet omdat men iets goed kon, maar alleen omdat men rijk was.
Ook in de andere standen was er op die manier ongelijkheid ontstaan. Er was een duidelijk verschil tussen de hogere en lagere geestelijkheid. Duidelijk was in ieder geval dat de 3e Stand verreweg het grootst was. Zij vormden 89% van de bevolking, terwijl ze maar 30% van het land in handen had. Zij moest ook alle belastingen betalen. Geestelijkheid en adel waren daarvan vrijgesteld. Mensen werden ontevreden. De meer ontwikkelde mensen wilden meer zeggenschap, meer democratie. Onder invloed van de ideeën van de verlichting wilde men vrijheid van godsdienst en gelijkheid van rechtspraak voor iedereen. Alle mensen waren gelijk. Dat betekende dat er dezelfde regels en wetten voor iedereen moesten komen. Belasting betalen moest ook betekenen dat men mee kon beslissen in staatszaken.
De staatsschuld was enorm. Er was in 1788 sprake van een bankroet. Koning was op dat moment Lodewijk XVI.
Hij besloot voor het eerst in 175 jaar de Staten-Generaal, de vergadering van de standen bij elkaar te roepen. Geestelijken, edelen en boeren en burgers moeten hun vertegenwoordigers kiezen.
Het doel van de vergadering moest zijn: het bespreken van nieuwe belastingen. Er moest een grondbelasting voor adel en geestelijkheid komen en een belasting op het inkomen voor alle mensen.In mei 1789 kwam men bijeen in het paleis te Versailles.
Men beloofde elkaar niet eerder uit elkaar te gaan voordat de nieuwe grondwet klaar was.
De koning gaf toe. Adel en geestelijkheid moesten zich bij de Nationale Vergadering aan sluiten.
De vergadering besloot om alle oude voorrechten van adel en geestelijkheid af te schaffen en hen ook belasting te laten betalen. Er bleef echter armoede bestaan.
Daarna gebeurde er veel snel achter elkaar.Het voornaamste is dat op 14 juli de Bastille bestormd werd.
Dit luidt het begin in van een grote revolutie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had graag wat uitgebreider geantwoord, maar de site staat mij maar 2500 karakters toe. Ik verwijs je naar mijn bronnen voor meer informatie, het is een nogal wijds omvattende situatie die niet heel eenvoudig uit te leggen is

Andere antwoorden (2)

Door de Franse revolutie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Verlichting en de Franse Revolutie hebben hieraan veel geholpen, maar helemaal is dat standenverschil nog niet weg. We werken er nog steeds aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik ga akkoord