Kende men rond 1600 het wiel in Japan?

De tv-serie Shogun weer eens bekeken, en ik kan dat iedereen aanraden. Maar wat me opvalt is dat er nergens een wiel in voorkomt. Is het misschien zo dat dat rond 1600 nog niet was uitgevonden in Japan?

9 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Het wiel was wel bekend in Japan rond die tijd. Echter was het verre van populair. Een gerespecteerd antropoloog en historicus van de University of Cambridge, Alan MacFarlane, heeft enkele bevindingen verzameld in een korte tekst.

Zijn stuk vermeld dat de kruiwagen, bijvoorbeeld, uitermate populair was in China. Terwijl Japan veel technologie van China heeft overgenomen, schijnt de kruiwagen hier niet onder te vallen. Een persoon merkte zelfs nog aan het einde van de 19de eeuw op dat er op het platteland van Japan geen wagens en kruiwagens te zien waren. Ook verslagen van andere mensen bevestigen dat het gebruik van wielen een zeldzaamheid was in Japan. Wanneer ze voorkwamen waren ze technologisch gezien primitief.

Pas in de jaren 60 van de 19de eeuw werden de welbekende riksha's geïntroduceerd en binnen enkele jaren waren er zo'n 50.000 riksha's in Tokyo. Het wiel heeft dus, zeker vergeleken met andere gebieden, pas erg laat aan populariteit gewonnen in Japan. Het gebrek aan wielen in Shogun komt dus overeen met het bovenstaande.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, Het wiel was een van de eerste uitvindingen overal op de wereld teven eens levenden de japanners toen volgens en andere kalender door als je de christelijke kalender bedoelt (met de geboorte van Jezus het jaar 0 die we nu gebruiken) dan zeker ja want de japanners en chinezen hadden toen al buskruit en in de oosterse jaar telling ook.