Lodewijk XIV voelde zich God van de aarde. Alle heersers van Europa draaiden om hem heen. Net als alle planeten om de zon. Hieruit concludeerde hij, ik ben het middelpunt, de zon. Iedereen hoort aan mij te gehoorzamen, ik ben hun koning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klop wel volgens wat zo bekend is van zijn ideen /gedachte.
Zijn wil is wet.

Andere antwoorden (4)

Ha, die Rpj;

Die naam werd aan hem gegeven omdat hij streefde naar een rijk dat zo groot was dat er altijd wel ergens de zon zou schijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat hij regeerde over meerdere landen en door het tijdsverschil etc. ging de zon nooit echt onder in zijn rijk. Hierdoor wordt hij de zonnekoning genoemd zegt mijn geschiedenisboek :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iedereen denkt, nou ja bijna iedereen, dat de zonnekoning zo genoemd wordt omdat hij een koninkrijk zou hebben gehad waar altijd ergens de zon zou schijnen.
nou dit is dus niet waar, kijk maar eens naar waar die landen liggen.
nee, hij noemde zichzelf zo omdat hij vond dat hij net als de zon het middelpunt was en alles om hem moest draaien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lodewijk werd de zonnekoning genoemd omdat hij zichzelf als het middelpunt beschouwde van de adel en daarmee het middelpunt van de wereld.

Alle edelen draaide om hem heen zoals planeten rond de zon. Dit werd heel erg versterkt door de strenge regels aan het franse hof waardoor iedereen zich naar de grillen van de vorst gedroeg.

Wat denk ik ook heeft bijgedragen aan de bijnaam is zijn belangstelling voor de kunsten en cultuur.