Volgens sommigen had de beeldenstorm een religieuze oorzaak: in de 16e eeuw kwam het calvinisme op in de Nederlanden. De aanhangers van het calvinistisch protestantisme zouden erg gekant zijn tegen het vereren van heiligen. Zij baseerden zich daarbij op de Bijbelse Tien geboden, waarin sprake is van het verbod om beelden te vereren. Ook zouden de beeldenstormers zich aan de uitbundige rijkdom ergeren binnen die (door hen aangevallen) kerkgebouwen. Deze opvatting wordt tegenwoordig betwist. Historici wijzen op sociale ontevredenheid die mede de aanleiding zou zijn geweest. Ook de opkomst van een middenklasse wordt in verband gebracht met de Beeldenstorm. Die zou een symbolische daad zijn geweest van een opkomende groep. Een groot deel van het volk was niet geïnteresseerd in theologische scherpslijperij, maar zag in het calvinisme een mogelijkheid zich te ontworstelen aan het oude gezag.

Zelf waren de calvinisten, die voornamelijk in stedelijke centra actief waren, van mening dat een kerk zo sober mogelijk moest zijn ingericht: cultuurkenmerk van de opkomende stedelijke burgerij toen. Het calvinistisch-protestantisme wordt wel gezien als belangrijkste emancipatorische uitdrukking op religieus gebied van de economisch sterker wordende burgerij. Gelet op de belangrijke rol in de toenmalige samenleving van de Rooms-katholieke religie en kerk had dit onmiddellijke grote maatschappelijke consequenties. In dit opzicht wordt de Beeldenstorm van 1566 wel gezien als tastbare uiting van de 'doorbraak' van een burgerij die niet langer meer door de Rooms-katholieke Kerk wordt beïnvloed.

Vanwege de religieuze tegenstellingen in de 16e eeuw werden protestantse Nederlanders ook wel ketters genoemd. Door de kerk van Rome werd het gebruikt om iedereen die van de heersende leer afweek daarmee aan te duiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volks woede !! De bevolking was boos op de macht (macht's misbruik ) van de kerk en inderdaad het vereren van beelden , staat in de bijbel dat mag niet ! Maar de beelden storm was een uiting van nu ! Hebben wij het voor het zeggen (even dan ) het volk had er totaal geen echt religieuze boodschap aan het was zo iets van weg met die smerige papen ,wat hebben jullie ons onder de duim gehouden . Maar al spoedig werden de nieuwe machten van het zelfde laken een nieuw pak . De nieuwe kerk leiders deden er alles aan om hun macht te doen gelden . Met de bijbel in de hand er staat altijd wel een regel waar je gelijk instaat en waar je de tegenstander op kan beschimpen . Er is helaas ook veel moois kapot gegaan tijdens die geweld's uitbarstingen . En dat kwam echt niet voort uit diep geloof ,maar uit frustratie over de katholieke kerk en z'n personeel en z'n gebruiken . Zo veel is er nog niet veranderd :)