Waarom maakten ze vroeger soms deuren meters boven het straatniveau?

10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals bij een bel-etage?
escape
10 jaar geleden
Nee, zonder trap, in de gevel. Ik heb wat foto's proberen te plaatsen bij mijn vraag, ik hoop dat ze zo zichtbaar worden.
Poet
10 jaar geleden
Misschien was daar ooit een trap. Of een aanlegsteiger voor bij hoog water
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hadden wij vroeger boven de bakkerij. We noemden dat de bloemzolder. Het was daar warm en droog. Toen loste men nog zakken bloem van 50 kg en die werden via een ladder naar boven gedragen. We hadden aan de ander kan bij de aanbouw ook een trap, doch de meeste gebruikte die niet. Was moeilijker om snel te werken.

Antwoorden (2)

Om met een takel (touw+blok) spullen naar binnen en buiten te kunnen takelen. Dit soort deuren zie je vooral in pakhuizen of andere huizen met grote voorraadkamers.
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Oude huizen hebben allemaal een mogelijkheid om touw en blok aan te hangen. Vroeger werd er zo verhuisd en werden de kolen omhoog gehesen.
Dat zijn deuren van grote pakhuizen, meestal gelegen aan een waterweg, zoals een gracht. Met een kraan die ook aan het gebouw vastzat werden dan goederen uit schepen vanuit de gracht(en) of ander water gehaald en opgeslagen in die pakhuizen. Deze manier van werken was sneller, makkelijker en goedkoper dan alle goederen handmatig uit de schepen (laten) tillen en naar binnen dragen.
Antoni