Hoe is de Mammoet uitgestorven?

Ik zal het even in het kort uitleggen: Dieren sterven uit doordat mensen erop jagen en/of ze in gevangenschap zetten. Nou, vroeger, in de prehistorie, werd er op mammoeten gejaagd voor vlees. Later gingen de jager-verzamelaars, inmiddels de boeren, vee hoeden voor vlees en hun producten. Sinds dien is er niet/weinig meer op mammoeten gejaagd. Mijn vraag is dus: Hoe kan de mammoet zijn uitgestorven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Daar zijn de geleerden nog niet achter. Er zijn verschillende theorieën over ontwikkeld.

De eerste houdt de klimaatverandering aan het einde van de laatste ijstijd verantwoordelijk en de daaruit volgende veranderingen in het milieu. Zoogdieren die niet waren aangepast aan de nieuwe omgeving, stierven uit.
Een tweede hypothese stelt, dat de prehistorische mens door overbejaging de mammoet zou hebben uitgeroeid. Waarschijnlijk konden de mammoetpopulaties, die door de veranderingen in het klimaat en het milieu uitgedund en verzwakt waren, de verhoogde jachtdruk van de mens niet aan en verminderden ze in aantal tot ze uiteindelijk overal verdwenen.

Nu is er een nieuwe theorie die stelt dat een Supernova de mogelijke oorzaak is. Supernova is een vallende ster

De slagtanden van mammoeten die 34.000 jaar geleden leefden, blijken kleine ‘inslagkraters’ te vertonen die veroorzaakt zijn door zeer kleine ijzerrijke deeltjes die de aarde vanuit de ruimte moeten hebben bereikt, naar schatting met een snelheid van zo’n 10.000 km per seconde. Dergelijke deeltjes kunnen slechts op weinig manieren zijn ontstaan. Het meest waarschijnlijk is dat ze afkomstig zijn van een supernova, een ontploffende ster. De supernova zou waarschijnlijk zo’n 7000 jaar eerder zichtbaar moeten zijn geweest, maar de ontploffende ster zou op een afstand van zo’n 250 lichtjaren van de aarde hebben gestaan.
Dat zou de doodsteek van veel levende wezens zijn geweest.

http://www.natuurinformatie.nl/asp/page.asp?alias=ndb.kbin.nl&id=i000185&view=natuurdatabase.nl

http://www.kennislink.nl/publicaties/supernova-mogelijk-oorzaak-van-uitsterven-mammoeten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet de mens, maar wel een klimaatsverandering ligt aan de basis van het uitsterven van de mammoet 4.000 jaar geleden. De dieren vonden toen steeds minder graslanden.

Lange tijd werd gedacht dat prehistorische mensen de hand hadden in het uitsterven, maar dat is niet het geval, aldus de onderzoekers in Durham. Door de opwarming maakten de grote graslanden plaats voor bomen en bossen, waar de mammoeten moeilijker aan voedsel geraakt en tenslotte uitstierven.

Even googlen op mammoet en dan vind je het antwoord, zie bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4000 (vier-duizend) jaar geleden????