Waarom werd het Colosseum gebouwd?
Vespasianus wilde met de bouw van het Colosseum het Romeinse volk dat teruggeven wat onder de tirannie van Nero was afgenomen.
Hij wilde Rome een groot amfitheater verschaffen, omdat het Amfitheater Taurus te klein was geworden. Tevens wilde hij indruk maken en vermaak bij het Romeinse volk scheppen. Dit was vooral nodig om even niet aan de armoede en honger te denken.
Tijdens de feesten hadden de keizers ook contact met het volk en werd de afstand tussen machthebber en het volk kleiner. Het volk mocht tot aan het eind van een wedstrijd beslissen wat er met de nog levende strijders moest gebeuren. Zo werd de keizer populairder onder zijn volk.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vandaar dat het gebouwd werd in het gebied waar voorheen het paleiscomplex van Nero was gelegen, het was dus onderdeel van het grootschalig uitwissen van de sporen die Nero had nagelaten.
Ivana
10 jaar geleden
…geef het volk brood en spelen.