Kregen vrouwen een lagere straf dan mannen in de middeleeuwen?

Ik ben benieuwd of vrouwen in de middeleeuwen een lagere/minder strenge straf kregen dan mannen in de middeleeuwen? Kan iemand mijn hierbij helpen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.7K
Amadea
5 jaar geleden
'k Zou denken van niet: vele vrouwen in de Middeleeuwen werden tot de brandstapel veroordeeld...
tinus1969
5 jaar geleden
Dit is een onbeantwoordbare vraag. Je vraag gaat over de hele middeleeuwen (ruwweg 1000 jaar lang), de hele wereld (of iig Europa, in de rest van de wereld bestond er niet echt zoiets als Middeleeuwen), en alle mannen/vrouwen en misdrijven.
Straffen voor hekserij rond het jaar 1300 in Vlaanderen waren ongetwijfeld heel anders dan straffen voor diefstal in Spanje rond het jaar 500.

Antwoorden (1)

Nee, vrouwen kregen geen lagere straf dan mannen. Zelfs dieren werden bestraft.
Er was wel onderscheid in aanzien. Indien je van hogere afkomst was, werd je milder gestraft dan wanneer je weinig voorstelde.
Natuurlijk waren de opgelegde straffen verschillend per vergrijp. Daardoor kreeg je wel dat mannen een bepaalde straf meer opgelegd kregen dan vrouwen en natuurlijk ook andersom.
Mannen gingen bijvoorbeeld vaker drinken met een mes op zak, waardoor zij sneller iemand doodden.

Als je kijkt naar het heden in andere landen, hoor je nog steeds dat het systeem niet humaan is.
Een vrouw wordt verkracht. Deze vrouw wordt gestenigd.
Een vrouw kleedt zich te bloot en wordt opgepakt.
Ik bedoel maar, de vrouw komt er niet beter mee weg (eigenlijk slechter).

De bron is lang maar interessant. Je leest duidelijk dat het er niet toe deed wat je geslacht was. De afkomst had wel invloed.