Was het rond 1911 mogelijk om per boot van de VS naar Parijs te varen?

Voer het schip ook echt de Parijse haven binnen, waardoor je daar pas aan wal hoefde, of meerde het schip al eerder aan, ergens aan de kust?

Mocht dat laatste het geval zijn, wat was dan de meest voor de hand liggende plek waar het schip aanmeerde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuke vraag waarom wil je het weten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik schrijf verhalen, en ben momenteel bezig met een verhaal waarvan het proloog zich afspeelt in het Parijs van 1911. Mijn hoofdpersoon komt per schip vanuit Amerika naar Frankrijk en heeft Parijs als bestemming. Vandaar dat ik graag wilde weten waar hij aan zou meren.

Het beste antwoord

Ja dat was wel mogelijk. Maar de meeste diensten liepen via Le Havre of tot aan Rouen. Schepen die tot aan Parijs vooeren en nog steeds varen heten Parijsvaarders, een bekend begrip in de Zeevaart.
In Rouen was het vaak vaak zo druk dat aan het zeemanshuis zelfs tot in de jaren 60 een dominee verbonden was.
De datum in je vraag ligt in de overnagstijd van zeilvaart naar motorvaart. Zeilschepen voeren niet transattlantisch tot aan Parijs vanwege het groot aantal bruggen op de Seine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hartelijk dank!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Ja, dit was mogelijk. In 1912 voor de Titanic vanuit Europa naar Amerika, een enorm schip. Voordat dit enorme schip gemaakt kon worden, moesten er natuurlijk al andere schepen zijn die deze afstand konden overbruggen, en dat was ook het geval met boten die vanuit Parijs wegvoeren.

Toegevoegd na 13 seconden:
voor=voer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is theoretisch mogelijk om van New York naar Parijs te varen via een schip. Het was echter gebruikelijker om eerst een normale haven aan te doen (zoals Le Havre of Brest), zeker voor passagiersschepen.

Wellicht kun je het zo doen: hoofdpersoon gaat vanuit Amerika naar een van de gebruikelijke Franse havens per zee-stomer en reist vervolgens met een stoomtrein naar Parijs (Jules Verne-achtig).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een groot zeeschip is Parijs niet bereikbaar. De schepen die vanuit Europa naar de VS voeren deden meestal de Franse havens Le Havre of Cherbourg aan voordat ze aan de grote oversteek begonnen. Niet altijd legden ze daar aan, ook bleven ze vaak op zee voor de haven wachten, terwijl passagiers, bagage en post door tenders (kleinere schepen) gebracht en opgehaald werden.