Wat betekent "overweek"?

Staat in geschiedenisboek, bij info over de bijbel en de kerk, maar kan de betekenis nergens vinden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je de hele zin/passage even opschrijven ? Wellicht gaat het gewoon om een drukfout, maar dat is zo lastig te bepalen.

Het beste antwoord

Grappig woord! Ik ken het niet, en als je zelf wat googelt, zul je in ieder geval snel zien dat het in ieder geval niet zo gebruikelijk is. Is het een heel oud geschiedenisboek?

- Je kunt gevoelig zijn, en als dat heel erg is, dan ben je overgevoelig.
Iets kan week (zacht) zijn en als dat erg week is, is het overweek.
Dat vond ook Louis Couperus, in "de kleine zielen"
"Maar zij had vooral door haar verdriet en de verdrietige, triestige jaren in zich ontwikkeld een zeer gevoelig week hart, bijna overgevoelig, overweek"

- Ook wordt (of werd) het in de visserij gebruikt.
Uit een krant uit 1975:
"een „overweekse" visreis, zijnde een visreis van meer dan zeven etmalen inclusief vaartijd"

- je kunt op je werk overuren maken, en als je een hele week overwerkt, kun je dat "overweek" noemen.

- Tenslotte zijn er ook nog grappenmakers. De dag na morgen is overmorgen, en de week na volgende week is "overweek" ;-)