Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom heeft destijds Nederland Nieuw-Amsterdam verkocht?

Achteraf blijkt het niet echt een goede deal te zijn. Misschien was 1 gulden in die tijd nog veel maar het lijkt me sterk dat het een hele stad waard was.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
5.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ook toen was een gulden een symbolisch bedrag voor een overzees gebied. Maar je geeft het belangrijkste zelf aan: "achteraf".
Toen leek Suriname veel aantrekkelijker omdat in Zuid-Amerika veel goud werd gevonden en bovendien waren de kosten voor de verdediging van Nieuw-Amsterdam erg hoog niet alleen in geld, maar ook in mensenlevens.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat nederland meer geintereseerd was in de oostkust, gezien de handel. Amerika was nog een onderontwikkeld land met wilden (zo dacht men toen, vermoed ik), het grote geld lag aan de andere kant. Niemand kon vermoeden hoe wanstaltig groot amerika was...en waar uiteindelijk de grootste haven zou komen. Achteraf inderdaad niet zo handig....aan de andere kant; anders zaten wij nu met de brokken!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nieuw Amsterdam was al redelijk onhoudbaar door de Britse expansie aan de Noord-Amerikaanse Oostkust.
Bovendien waren de Nederlanders daar vrij geisoleerd en ver avn andere kolonieen af.

Suriname was veel interessanter.
In de buurt van de Antillen, vol met bauxiet en handig voor plantages en dus slavenhandel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding