Waarom heeft destijds Nederland Nieuw-Amsterdam verkocht?

Achteraf blijkt het niet echt een goede deal te zijn. Misschien was 1 gulden in die tijd nog veel maar het lijkt me sterk dat het een hele stad waard was.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Ook toen was een gulden een symbolisch bedrag voor een overzees gebied. Maar je geeft het belangrijkste zelf aan: "achteraf".
Toen leek Suriname veel aantrekkelijker omdat in Zuid-Amerika veel goud werd gevonden en bovendien waren de kosten voor de verdediging van Nieuw-Amsterdam erg hoog niet alleen in geld, maar ook in mensenlevens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat nederland meer geintereseerd was in de oostkust, gezien de handel. Amerika was nog een onderontwikkeld land met wilden (zo dacht men toen, vermoed ik), het grote geld lag aan de andere kant. Niemand kon vermoeden hoe wanstaltig groot amerika was...en waar uiteindelijk de grootste haven zou komen. Achteraf inderdaad niet zo handig....aan de andere kant; anders zaten wij nu met de brokken!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nieuw Amsterdam was al redelijk onhoudbaar door de Britse expansie aan de Noord-Amerikaanse Oostkust.
Bovendien waren de Nederlanders daar vrij geisoleerd en ver avn andere kolonieen af.

Suriname was veel interessanter.
In de buurt van de Antillen, vol met bauxiet en handig voor plantages en dus slavenhandel.