Wat zijn de redenen dat de republiek aan het einde van de gouden eeuw zijn vooraanstaande positie verloor?

Dat de welaard minderde en in de 18e eeuw zelfs helemaal failliet was?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (3)

de grootste reden is dat de concurrentie van landen als engeland en spanje te groot werd, het handelsmonopolie werd telkens minder makkelijk gehandhaafd, en nederlands begon achtertelopen op ontwikkeling

Toegevoegd na 1 dag:
http://www.youtube.com/watch?v=gi6VF7jI3go&feature=BFa&list=PLE049A71D558EB484
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan het begin van de 18e eeuw waren Franse troepen de Zuidelijke Nederlanden binnen gevallen. Als reactie op de ze dreiging bracht de Republiek het grootste landleger uit zijn bestaan op de been. Hiervoor moest zoveel geld worden opgebracht (geleend) dat de zeemacht werd verwaarloosd.
Hierdoor kreeg Engeland de gelegenheid om een voorsprong te nemen in de handel met de koloniën.
Na de vrede van Utrecht in 1713 kon de Republiek deze achterstand niet meer goedmaken.
Na een periode van grote welvaart zie je ook vaak dat men niet langer bereid is de risico's te nemen die men nam om aan die welvaart te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als een rijk een gouden eeuw krijgt dus grote welvaart kan het altijd een diepe economische daal verwachten , dat heeft te maken dat men zich steeds hogere lonen opeist maar wel steeds minder of gelijkblijvend productiviteit houdt.
dus kunnen landen die niet deze welvaart hadden gehad omhoog treden omdat daar de lonen laag zijn en dus bedrijven daar liever hun productie willen hebben.
dit gebeurt nu ook , wij ´het westen´ hebben jaren lang welvaart gehad , en hoge lonen opgeeist, en daarvoor worden we nu gestraft doormiddel van een crisis die de balans zou moeten herstellen.

de economische neergang aan het eind had nog een andere rede: het was in die tijd een soort koude oorlog , de grootmachten wilde het beste van het beste wapentuig hebben. de nederlanders deden daar ook mee en dat putte de schatkisten uit en dus moesten ze de belastingen verhogen en daardoor daalt de welvaart ook. (vertrekken van rijke mensen , mindere te besteden van burgers)

en als hammerslag op alles kwam er ook nog bij dat de grootmachten engeland ,frankrijk,spanje(portugal?) steeds sterker werden op zee gebied en geen concurrentie wilde hebben van nederlandse handelaren en hierdoor werden de nederlanders uit vele delen van de wereld ge weert.
doordat de nederlanden ook nog eens geembagroeert(woord? werden konden ze lange tijd geen producten uitvoeren of invoeren , dit versterkte de neergang waar ze eeuwen in bleven hangen ( eind 17e eeuw tot ver in de 19e eeuw/tot de hervormingen tot democratie)

corrigeer me als iets fout is.