Hoe heten de burgermeesters in de tijd van de middeleeuwen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stadhouders.

Het beste antwoord

Het ambt van burgemeester komt reeds voor in de Nederlandse steden in de middeleeuwen. Zo komen de eerste burgemeesters van Groningen en van Dordrecht voor in de 13e eeuw en de eerste burgemeesters van Amsterdam in de 14e eeuw.

Schout en schepenen zijn de mannen die de middeleeuwse stad besturen. Ook houden ze zich met de rechtspraak bezig. Zij vaardigen zogenaamde keuren uit. Wij zouden zeggen: wetten waaraan de burgers in de stad zich moeten houden. Steden in het Vlaamse deel van België kennen nog steeds de schepen als bestuurder. In Nederland heet zo iemand een wethouder. Als een stad groeit in inwonertal, komt er teveel werk voor de schout en schepenen. Zij kunnen dan geholpen worden door een aantal burgers uit de stad. Deze burgers noemt men wel meesters, Burgemeesters. Schout en de schepenen bemoeien zich op den duur alleen met de rechtspraak. De burgemeesters besturen de stad.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus