Aan de manier waarop en waarmee mensen werden begraven kun je veel afleiden hoe men dacht en die tijd. Ook zijn er in piramides altijd veel hiërogliefen in de muur gekerfd/getekend. Hiermee werd vaak een verhaal verteld, soms over hoe de begraven persoon leefde, of andere verhalen die de tekenaar waardig genoeg vond om uit te beelden. Dat zegt ook veel over de denk- leefwijze van de egyptenaren (en andere mensen die piramides bouwden...)
Ik hoop zo je vraag te hebben beantwoord. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Uit de piramide zelf niet, nee. Uit de tekeningen op de muren binnen in misschien wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als die er nou waren.. maar dat is dus niet zo..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tekeningen in piramides niet? Binnenkant graftombe Toutanchamon:
http://www.egypte-info-site.nl/toetanchamon-tombe.jpg En nog een Egyptische graftombe:
http://www.brabantsdagblad.nl/algemeen/kunst/article1118903.ece En zo zijn er nog veel meer te vinden. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
huh, dan krijg ik écht onzin te horen op school! weer wat geleerd. sorry!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je hebt het verkeerd begrepen op school, dat kan ook.
Volgens mij is er nooit een relatie aangetoond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel van de ideeën over hoe de Egyptenaren dachten over het leven en vooral de dood, zijn afgeleid uit de piramides en hun 'inhoud'.
In ieder geval laat de onverwoestbare enormiteit van het graf zien hoe belangrijk de Egyptenaren het vonden dat de farao, de god op aarde, gegarandeerd voor eeuwig zou voortleven. Omdat het leven op aarde 100% afhing van zijn goddelijke aanwezigheid - op aarde EN in de hemel. De farao was de verpersoonlijking van de wereldorde. Zonder farao zou de Nijl niet overstromen, de zon niet meer opgaan. Het leger zou z'n kracht verliezen, chaos zou heersen.
En je kan zien hoe ze zich de hemelvaart voorstelde aan de 'luchtkanalen': smalle nep-gangetjes die de geest van de farao aanwezen hoe hij kon opstijgen naar de sterren, de circumpolaire sterren (de Onverwoestbaren) en Sirius.
Verder is de vorm die van de BenBen, de zonnesteen. De 'ruimtelijke driehoek' symboliseert de stralen van de zon, de god Ra die alle leven geeft.

Daarnaast maakt de constructie duidelijk dat de Egyptenaren bouwkundig en wiskundig net zo slim en handig waren (misschien meer nog) dan wij nu zijn. Maar dat is geen denken, dat is doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door hiërogliefen op de muren hier stond soms zelfs wat een farao (of een vrouwelijk farao geen idee hoe dat noemt) persies wat ze voelden wat ze dachten. maar ook over hun godsdiensten offers. de meeste inforamatie die we nu hebben stampt uit graven en een piramide is graf maar ook door graf giften die ze mee gaven voor de reis naar het doden rijk. voedsel en voorwerpen zoals zwaarden poten spelen. vandaar dat het graf van toetankamon ook zo belangrijk is.