Het oude testament is alles voor de tijd van jezus. Dus alles in de bijbel voor het stuk waar het over jozef en maria gaat. Voor het precieze antwoord zou je in de bijbel moeten kijken. Er zit een bladzijde in waar het op staat. En ook in de inhoud staat het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men schat dat de oudste onderdelen van de bijbel tot 1000 voor onze tijdrekening werden verzameld. Dus: 2011 + 1000 = 3011 jaar.
fremar
12 jaar geleden
Op je vraag zijn 2 antwoorden te geven.
1) Volgens de Joodse jaartelling zitten we nu in het jaar 5771; de wereld is volgens Genesis, het eerste boek van het Oude Testament of de Tenach 5771 jaar geleden geschapen, en de verhalen van het Oude Testament vinden naar die opvatting plaats tussen ongeveer 3771 v. Chr. en de terugkeer van de Joden uit de Babylonische ballingschap in 538 v.Chr.
2) Men vermoedt dat de eerste mondelinge verhalen rond 1100 v.Chr. zijn ontstaan. Wanneer men precies is begonnen deze verhalen op te schrijven is niet zeker. Uitzondering zijn de "historische boeken", die ten tijde van de Babylonische ballingschap (597 - 538 v.Chr) op schrift zijn gesteld. De laatste drie boeken van het Oude Testament (Haggaï, Zacharia en Maleachi), zijn na de terugkeer uit ballingschap geschreven.