Mochten vrouwen land en titels (gravin, landvrouw) overnemen in de middeleeuwen?

Als de vader bijvoorbeeld een graaf, landheer of vorst was en een dochter kreeg, kon zijn dochter de titels en het land van haar vader overnemen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Adellijke titels waren erfelijk dus de dochter van een graaf was een gravin,verder weet ik het niet.
Vrouwen hadden vroeger niet zoveel rechten he?

Het beste antwoord

Soms wel, soms niet. Dat hing af van de geldende rechtsregels. Jacoba van Beieren bijvoorbeeld wel, maar er zijn veel vrouwen die onder andere rechtstelsels vielen, afhankelijk waar ze waren geboren of met wie ze huwden. Het Oudvaderlands recht kende onder andere het salisch recht waarin vrouwen redelijk wat vrijheden hadden en met name op het gebied van erfrecht en erfopvolging; maar in andere gewesten weer niet. In het Bourgondische rijk( dus zeg maar tot de lijn Antwerpen Maastricht) waren het de mannen. Het moet dus per locatie worden bekeken. Vergeet niet dat "Nederland" nog niet bestond. Meestal was erfopvolging, met name bij het bestuur een kwestie van manlijke opvolging. In Italie had je in de verschillende stadsstaten ook uitzonderingen op de regel dat mannen de dienst uitmaakten. Het is dus onmogelijk een algemeen antwoord te geven op je vraag.

Toegevoegd na 15 uur:
Adellijke titels gingen- en gaan- automatisch over en een vrouw die met een man trouwde die van adel was, gaf die titel dan automatisch ook aan zijn vrouw ( dus werd bijv.een melkmeid of een ander burgermeisje dat trouwde met een graaf automatisch gravin).. Maar dan had ze niet automatisch ook het recht om bestuurlijke functies te vervullen, die waren hooguit afgeleid van de functie van haar man.
Overigens is de Middeleeuwen een lange periode, die zo'n beetje 1000 jaar duurde, van grofweg 400 tot 1400, dus je snapt dat er in zo''n lange periode heel wat gebeurd is en dat je ook moeilijk algemene conclusies kunt trekken..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jacoba van Beieren is één van de beroemdste vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis. Ze was moedig en standvastig in een moeilijke politieke episode uit de vaderlandse geschiedenis. Ze kreeg de titels gravin van Holland en Zeeland na de dood van haar vader en niet iedereen was het hier mee eens. Ondanks dat haar bezit van alle kanten belaagd werd bleef ze er haar hele leven voor vechten. Jacoba van Beieren werd geboren op 16 juli 1401.

Jacoba groeide op als dochter van Willem VI (1365-1417), hertog van Beieren en graaf van Holland, Zeeland en Henegouwen. Haar moeder was Margaretha van Bourgondië (1374-1441). Als enig kind erfde ze de gebieden van haar vader. Het was in die tijd echter niet gebruikelijk dat een vrouw regeerde over graafschappen. Dus toen Willem VI overleed en Jacoba de gebieden in handen kreeg, waren er vanaf het begin veel kapers op de kust om Jacoba’s bezittingen af te pakken. Jacoba was op dat moment bovendien weduwe geworden, aangezien haar eerste man, Jan van Touraine, overleden was in 1416.