ik heb 2 grote zware beelden gerfd maar weet niet of het steen of porcelein is en of zoiets waarde heeft kan iemand hier iets over vertellen?

ben benieuwd of iemand dit soort beelden kent of ongeveer kan schatten hoe oud ze zijn.het zijn beelden die circa 2 kilo per stuk wegen ze lijken overal gebarsten maar dit hoort waarschijnlijk omdat ze het overal hebben en niet kapot aanvoeld .dus als iemand mij hierover iets kan zeggen heel graag alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Als er geen (ken)merk ergens op staat, dan kun je ervanuit gaan dat het kitsch is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een signatuur onderop staat zou je naar een taxateur kunnen gaan. Staat er niets onderop dan komen ze misschien van de xenos ofzo... Als je ze mooi vindt, gewoon laten staan. Wil je geen geld uitgeven aan een taxateur dan kun je ze op Marktplaats zetten en afwachten wat de gek er voor geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stijl komt voor mij vooroorlogs over, ca. 1930, het geeft ook een bepaalde 'Heile Welt' romantiek weer, ik denk zuid Duits/Oostenrijks/Hongaars van oorsprong, waarschijnlijk aardewerk, apart beschilderd, maar zeker wel kitsch. Maar kitsch heeft tegenwoordig wel degelijk waarde voor een boel mensen, dus ik zou als ik jou was maar eens contact opnemen met een veilinghuis. Je kunt dingen inbrengen voor een veiling, als het na meerdere veilingen niet verkocht wordt krijg je het gewoon weer terug en je hebt kans dat je er een goede prijs voor krijgt. (naar mijn bescheiden mening, ik ben geen expert, misschien wel zo'n 100 euro).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is maar 1 manier om dit te weten te komen, volg volgende stappen:

1)Ga ergens naar het eerste verdiep van je huis.
2)Doe het raam open.
3)Gooi het beeld naar buiten (liefst op een harde ondergrond)
4)Kijk vervolgens of het in 2 a 3 stukken ligt of eerder in 1000 stukken.

a) Heb je 2 of 3 stukken, dan is het steen.
b) Heb je 1000 stukken, dan is het porselein.

Als je niet verder durft te gaan dan stap 2, dan zullen de beelden waarschijnlijk wel enige waarde hebben. Je zal dan wel nog niet weten of het steen of porselein is, maar daarvoor ga je beter even langs bij een antiquair, hij kan je tevens de waarde meedelen. Mits hij niet Fernand Costermans noemt zal het wel juist zijn wat hij zegt. Ook de ouderdom zal hij vermoedelijk kunnen bepalen. Zijn de beelden echt te zwaar om tot bij de plaatselijke antiquair te gaan, neem dan gewoon je foto's mee.

Ben je toch tot aan stap 4 geraakt, dan heb je nog 1 van de 2 beelden over en weet je zeker uit welk materiaal het is gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prachtig! +1