Die zijn van ouwel gemaakt. Hetzelfde spul als dat witte eetbare papier wat onder een kokosmacroon zit. Het hoofdbestanddeel ervan is aardappelzetmeel (glutenvrij dus). Verder water, en plantaardige olie.
Amadea
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Niet in de katholieke Kerk.
Amadea
11 jaar geleden
Dat staat niet in de vraag...
Computoon
11 jaar geleden
Klopt. Vraagsteller spreekt echter van 'hosties'. En die naam wordt volgens mij niet gebruikt buiten de katholieke Kerk.
Amadea
11 jaar geleden
Hoe zouden wij (protestanten die hosties gebruiken bij het avondmaal) ze dán moeten noemen?
Computoon
11 jaar geleden
Ik lees dat in protestantse kringen wel de uitdrukking 'avondmaalsbrood' wordt gebruikt. (Min is niet van mij, overigens)
Amadea
11 jaar geleden
Wij eten geen brood, maar hosties.
Ik neem aan dat je het over de katholieke Kerk hebt. De hosties worden gemaakt van tarwemeel en water. Verder mag er niets in zitten, anders is het 'ongeldige materie', zoals dat heet.
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dat zijn volgens mij matze.
Computoon
11 jaar geleden
De bestanddelen zijn volgens mij hetzelfde (ongegist brood, van tarwemeel). En ook theologisch is er een verband:
Met Pesach viert men in het jodendom de bevrijding uit de slavernij in Egypte. De joden moesten vlak voor hun vertrek in opdracht van God snel brood bakken zonder daar zuurdesem aan toe te voegen (Exodus 12:8).
Met Pasen viert men in het christelijk geloof de opstanding van Jezus uit de dood. Jezus die ons bevrijd heeft uit de slavernij van zonde en dood. Het woord 'hostie' slaat op de eerste plaats op Christus, het geslachte paasoffer, die zichzelf als brood van eeuwig leven te eten geeft. Een andere reden voor het ontbreken van het gist is praktisch: daardoor ontstaan veel minder snel problemen bij het bewaren.
Het recept voor hosties is erg eenvoudig: neem wat bloem en water, goed kneden en smeer dit deegmengsel glad uit op een hete bakplaat.