Wat is nu eigenlijk de echte betekenis van het Belgenmonument in Amersfoort?

Er staat overal op internet dat het een teken van dankbaarheid aan NL was, maar ik hoorde dat het uit verveling was. Kan iemand dit verder toelichten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

"Een bijzonder werkgelegenheidsproject startte op Belgisch initiatief in Amersfoort. Op 3 oktober 1916 stelde het 'Centraal Beheer der Werkscholen voor Belgische geïnterneerde Soldaten' aan het gemeentebestuur van Amersfoort voor een gedenkteken op te richten. Dit monument diende de Belgische dankbaarheid voor de Nederlandse gastvrijheid tijdens de oorlog tot uiting te brengen. "

Dit is wat ik kon vinden over dat het naast een "teken van dankbaarheid" ook een werkgelegenheidsproject was. Het complete verhaal waar dit stukje uitkomt, staat hier:
http://www.wereldoorlog1418.nl/herinneringen-vluchtelingen/index.html#09

Verder zou je nog kunnen vragen bij "Het Gilde", die organiseren rondleidingen in Amersfoort en weten wel e.e.a. te vertellen over monumenten daar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het Belgenmonument is een monument op de Amersfoortse Berg in Amersfoort. Het is door België geschonken aan Nederland ter herinnering aan de internering van gevluchte militairen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Het is in omvang het grootste monument van Nederland.
Dit zegt wiki er van en ik heb er nog nooit iets anders over gehoord.