Locatie historische gebedslocaties/begraafplaatsen/etc. toeval of met reden?

Hoe werd in de oudheid de locatie voor een 'heilige plek' gekozen? Was dat puur een kwestie van waar ruimte was of zat hier een duidelijke reden achter. En als dit bv op basis van aardstralen was, hoe wisten ze die dan aan te duiden/

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee die hebben een reden... Bijna alle kerken zijn ooit op heel precieze plaatsen gezet, op kruisingen van Ley-lijnen en zo...

Elke wichelroedeloper (waaronder XiniX) kan dat, zeer simpel als je het kent en weet...

Die oude katholieken wisten precies wat ze deden, en snapten veel en veel meer van die zaken die nu, door Antwoordman op kop, verketterd worden...

Kijk maar op Google en trek maar eens lijnen van kerk naar kerk in aangrenzende dorpen in heel de wereld, dan kom je tot zeer verrassende ontdekkingen, en veel kerken zijn al meer dan 800 jaar oud, of stammen uit die tijd... Toen was er geen geografie en geen gps en zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kerken op kruisingen van leylijnen staan, heb ik inderdaad wel eens eerder gehoord.
Maar wat ( vroeg ik me af) als de kerken worden afgebroken, en er woningen op die plaats gebouwd worden.
Zoals hier al bij twee kerken het geval is geweest.
Waar google je dan op om dit te zien XiniX? +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ley-lijnen is een goed begin...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldige mooie sites gevonden, thankX.. :)

Andere antwoorden (1)

Dit gebeurde op plekken die *voor die cultuur* van belang waren.

Voor de ene cultuur moest het persé een plek zijn aan een rivier, want een rivier symboliseerde voor hen de toevoer van zuiverheid en de afvoer van onreinheid.

Voor de andere cultuur moest het persé een plek in het bos zijn, want daar woonden de goden.

Voor weer een andere cultuur moest het persé een plek zijn bij een eikenboom, want de machtige eik symboliseerde voor hen de eeuwigheid en de oerkracht.

Voor weer een andere cultuur moest het persé een heuvel zijn, want dan was je verheven boven het aardse en dichter bij de wijdse hemelen.

Je ziet dan ook in de geschiedenis dat de plek van begraafplaatsen en gebedslocaties veranderde. Als een andere cultuur een bestaande cultuur verdreef, werden de begraafplaatsen en gebedslocaties op heel andere plekken aangelegd.

Hetzelfde land, dezelfde omgeving, dezelfde situatie - maar een andere cultuur. En dus andere lokaties.

Het antwoord op je vraag is dus:
Ja, met reden, namelijk een culturele reden.